TZ: Audiovizuální, hluková, ruchová a interaktivní díla současných skladatelů na téma „octový syndrom“

Mezinárodní hudební festival Brno: Expozice nové hudby 2014: Octový syndrom /  Univerzitní kino Scala, Besední dům, PRAHA - 4AM Fórum pro architekturu a média další místa / Brno / 29. 10. - 2. 11. 2014

Na přelomu října a listopadu proběhne v Brně již 27. ročník mezinárodního hudebního festivalu soudobé a experimentální hudby. Tématem Expozice nové hudby 2014 bude „octový syndrom“, což je jeden z typů degradace filmového materiálu. Festival nabídne posluchačům další polohu soudobé hudby, postavenou na hledání, objevování a zpracování „nechtěných“ a „poškozených“ zvuků, coby zdrojů neotřelého, invenčního, mnohdy konceptuálního tvůrčího projevu. Zahájení festivalu 29. října nabídne nejen „octové pohoštění“, ale především prezentaci připravovaného CD s hudbou Alvina Currana a Gordona Monahana inspirovanou odkazem Leoše Janáčka a koncert se skladbami Henryka Góreckého, Philipa Glasse, Justė Janulytė a Philla Niblocka (za účasti skladatele). Pokračovat bude dalšími koncerty a improvizacemi, audiovizuálními laboratořemi, snídaněmi s interprety, debatami, přednáškami, promítáním autorských filmů, výstavami… Můžete se těšit na takové osobnosti jako Tibor Szemzö, Pierre Hébert, Bob Ostertag, Milan Knížák, Keith Rowe, Ben Paterson, Arturas Bumšteinas, soubory Opening Performance Orchestra, Ensemble Marian a řadu dalších v rámci „audiovizuální laboratoře“. Festivalové večery budou probíhat v Univerzitním kině Scala, Besedním domě a kulturním prostoru PRAHA, přidružené a doprovodné programy také na mnoha jiných místech.

 ______________________________________________________________

Po Moravském podzimu, Velikonočním festivalu duchovní hudby a festivalu Špilberk přichází na řadu čtvrtý festival pořádaný Filharmonií Brno – Expozice nové hudby, čili festival, věnovaný kompletně hudbě konce 20. a počátku 21. století. Audiovizuální, hluková, ruchová a interaktivní díla současných skladatelů budou hostinou pro posluchače zvědavého na to, co se děje v hudbě právě dnes. Těším se na osobní setkání s Phillem Niblockem, skladatelskou legendou zmiňovanou v kultovní knize Alexe Rosse Zbývá jen hluk, i na českou premiéru Cembalového koncertu jiné legendy, Philipa Glasse – to vše zazní na zahajovacím koncertě Filharmonie Brno. Ale zvědavá jsem i na kreativní práci s filmem jako materiálem, která se bude prolínat celým festivalem.

Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno

 ______________________________________________________________

Dramaturgie festivalu je postavena na exkluzivní nabídce, která nesklouzává k lacinému podbízení. Letos je věnována sledování fenoménu destrukce, rekonstrukce a uplatňování přírodních (přirozených) procesů v kompoziční hudební i audiovizuální tvorbě významných tuzemských a zahraničních skladatelů. S celým pracovním týmem sledujeme všechny generace, od mladých talentů po staré pardály. Nabídneme autonomní hudbu, audiovizuální instalace, fluxové koncepty, analogový i digitální noise. Filmy zasažené octovým syndromem pak tvůrcům poslouží jako libreto, vizuální složka či inspirace pro vytvoření svébytných hudebně dramatických, audiovizuálních a konceptuálních hudebních performancí. Takto koncipované zadání nám umožňuje nabídnout interpretace děl od přísných kompozic, přes otevřené koncepty, až po volné improvizace. Vedlejším, ale neméně důležitým tématem festivalu je upozornit na samotný problém octového syndromu, revitalizovat v archivech pohřbené materiály a opětovně otevírat diskusi o možnostech, propadech, následcích i budoucnosti soudobé hudby.

Viktor Pantůček, dramaturg festivalu

  ______________________________________________________________

Pro všechny milovníky soudobé experimentální hudby, kteří chtějí prožít celý festival s námi, jsme připravili možnost zakoupení finančně výhodné festivalové vstupenky, která umožní vstup na všechny akce festivalu, a jako bonus 80% slevu na vybraný koncert soudobé klasické hudby z filharmonické sezony… Festival nabídne více než desítku akcí

a bude se odehrávat na mnoha místech po Brně. Hlavní program nás čeká v Univerzitním kině Scala, kde budou probíhat projekce filmů doprovázené originální živou hudbou. U nás v Besedním domě proběhnou dva koncerty a naproti, v PRAZe, budou v dopoledních hodinách pořádány snídaně s interprety a ve večerních audiovizuální laboratoře. Festival zavítá také do Galerie G99, do Domu umění, Památníku písemnictví na Moravě, Knihkupectví ArtMap, ale i na Ústav hudební vědy a na mnohá další místa. Sledujte nás na Facebooku

Lucie Šnajdrová, manažerka festivalu

 


OCTOVÝ SYNDROM A FESTIVAL

„Autokatalytický rozklad triacetylcelulózové (CTA) filmové podložky způsobený kyselou hydrolýzou glykosidických vazeb a urychlený působením oxidů dusíku a katalýzou těžkými kovy z ovzduší nebo z kovových krabic, v nichž jsou filmy uloženy.“

Octový syndrom je v rámci festivalu vnímán coby proces, který nelikviduje, ale přetváří zaznamenané hodnoty a především vytváří hodnoty nové, nezatížené původními obsahy a narativy filmových záznamů. Fascinace filmovým médiem v podobách rozvoje čistého a abstraktního filmu, spojovaná s výboji prvních avantgard, je oživována nezměrnými možnostmi současných digitálních technologií v nejrůznějších polohách experimentálního filmu, videoartu, vjingu, v super_cut prezentacích a podobně. Náš pohled je však ještě blíže k archetypům a hledá prazákladní fascinaci (obavu, hrůzu, nadšení, vytržení…) přirozenými přírodními jevy, které z města vytvoří jezero, z lesa spáleniště a z automobilu hromádku šrotu. Jako neporučíme větru

a dešti, tak neporučíme ani octovému syndromu. Nastartovaný proces rozkladu, který se nedá zastavit, je nakažlivý. Mimoděk se též dotýkáme aktuálních otázek a tendencí současného umění, věnovaných vlastní práci s archivem jako shromaždištěm, labyrintem chtěných i nechtěných informací a dokumentů. Kromě audiovizuálních prezentací bude též součástí expozice exkurz k počátkům noisové hudební scény.

 ______________________________________________________________

EXPOZICE NOVÉ HUDBY

Expozice nové hudby patří k nejdéle fungujícím festivalům soudobé vážné hudby ve střední Evropě. Je specifická svojí tematičností a expozičním charakterem. Dramaturgie hledá nové, mnohdy neprošlapané cesty a nabízí tak posluchačům zcela mimořádné setkání s tvůrci a jejich díly, která mnohdy nebyla v daných souvislostech jinde prezentována. Festival Expozice nové hudby, díky své žánrové, mediální i prostorové otevřenosti vůči široké škále soudobého hudebního projevu, doplňuje a mnohdy též předjímá nabídku ostatních prestižních festivalů v České republice, ale též v okolních státech.

______________________________________________________________

PROGRAM FESTIVALU (ZMĚNA PROGRAMU VYHRAZENA)

 

(1) Univerzitní kino Scala, Moravské náměstí 3, Brno

(2) Besední dům, Komenského náměstí 8, Brno

(3) PRAHA / Fórum pro architekturu a média, Husova 18, Brno

 

ST 29/10

17.00 Slavnostní zahájení (2)

19.00 Zahajovací koncert (2)

HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI Koncert pro cembalo (nebo klavír) a orchestr, op. 40 (verze pro klavír), PHILIP GLASS Koncert pro cembalo a orchestr (česká premiéra); JUSTĖ JANULYTĖ Prodlužování nocí, PHILL NIBLOCK To Two Tea Roses (za osobní účasti skladatele)

Sára Medková (klavír), Martin Hroch (cembalo), Filharmonie Brno, Maciej Tworek (dirigent)

21.00 Audiovizuální laboratoř (3)

 

ČT 30/10

17.00 Krátké filmy (1)

PHILL NIBLOCK Morning, The Magic Sun, Dog Track, Annie, Max and Raoul

19.00 Filmy s živým hudebním doprovodem (1)

TIBOR SZEMZÖ Csoma Opera, Tractatus, Kafka Engravings … Invisible Story, Vinegar Syndrome (objednávka festivalu)

21.00 Living Cinema (1)

PIERRE HÉBERT & BOB OSTERTAG

22.00 Audiovizuální laboratoř (3)

 

PÁ 31/10

17.00 Krátké filmy (3)

PIERRE HÉBERT

19.00 Re/Broken Music (2)

MILAN KNÍŽÁK & OPENING PERFORMANCE ORCHESTRA

Milan Knížák Broken Music (asistence: Phaerentz), Opening Performance Orchestra Re: Broken Music

20.00 Kanadská noiseová legenda (2)

NIHILIST SPASM BAND

John Clement, John Boyle, Bill Exley, Murray Favro, Art Pratten…

22.00 24fpsp (objednávka festivalu) (3)

PHAERENTZ; Audiovizuální laboratoř

 

SO 1/11

14.00 Grahamovy noty a Janáčkův klavír Památník písemnictví na Moravě, Klášter 1, Rajhrad

PETER GRAHAM

17.00 Raising Expectations (And Raising Hell) Knihkupectví ArtMap, Moravské náměstí 1a, Brno

BOB OSTERTAG

19.00 Vinegar Syndrome – živá performance (objednávka festivalu) Dům umění, Malinovského

náměstí 2, Brno

KEITH ROWE & BEN PATERSON

20.00 Audiovizuální laboratoř – AFTER PARTY (3)

 

NE 2/11

16.00 Živé koncerty Galerie G99, Dominikánská 9, Brno

KEITH ROWE

19.00 Vinegar Syndrome (objednávka festivalu) (1)

ENSEMBLE MARIAN

20.00 Vinegar Syndrome (objednávka festivalu) (1)

QUARTET TWENTYTWENTYONE 

Arturas Bumšteinas, Lina Lapelytė, Antanas Dombrovskij, Vilius Šiaulys

21.00 Audiovizuální laboratoř (3)

 

… dále

KAŽDODENNÍ SNÍDANĚ S HOSTEM FESTIVALU od 11.00 (3)

KEITH ROWE v Galerii G99 (15/10–2/11)

PIERRE HÉBERT v Galerii G99 (15/10–2/11)

TIBOR SZEMZÖ ve spodním foyer Univerzitního kina Scala (31/10–1/11) (2)

GRAHAMOVY NOTY A JANÁČKŮV KLAVÍR v Památníku písemnictví na Moravě, Rajhrad (24/10–14/12)

ARTURAS BUMŠTEINAS v Domě umění města Brna u příležitosti výstavy Důstojnost lidstva (3/11)

HUDEBNÍ FÓRUM SPECIÁL na ČRo Vltava (31/10 v 23.59, 7/11 v 23.15)