TZ: Pavel Forman a Jindřich Štreit

Pavel Forman a Jindřich Štreit / Možnosti dialogu / Novoměstsksá radnice: věž / Praha / 4. 7. - 17. 8. 2014

Výstava ve věži Novoměstské radnice je doposud největší jakou kdy Pavel Forman (1977) realizoval v Praze. Rozhodně ale není jeho prvním setkáním s fotografem Jindřichem Štreitem (1946). Jejich společný projekt Identita reality měl premiéru roku 2007 na zámku v Bruntále a od té doby se dočkal řady repríz. Aktuální výstava Možnosti dialogu je rozšířena o nejnovější práce Pavla Formana z jeho nedávného pobytu v USA, kde působil jako hostující profesor.

Jindřich Štreit je jedním z nejvýznamnějších fotografů – dokumentaristů u nás i v celém středoevropském regionu. Jeho ústředním tématem byla a je vesnice - konkrétně ta na Bruntálsku a Olomoucku, odkud pochází, kde je sžit s lidmi i krajinou. Vesnice je mikrosvět, kde se kondenzují vášně a příběhy. Je vzorkem lidského spolubytí, kde neexistuje anonymita a proto jsou zde vztahy vyhroceny a obnaženy až na dřeň. Štreit rozhodně nevidí vesnici romanticky, neidealizuje ji. Ať je na bruntálsku, v Japonsku či v Maďarsku, stále hledá a nalézá stejné praobrazy, modely chování platné napříč kulturami. Své snímky důkladně buduje tak, že svojí kompozicí a světlem připomínají fresky renesančních mistrů.

Jestliže fotografie Jindřicha Štreita působí jako obrazy, Pavel Forman naopak vytváří plátna, která mají charakter fotografií. Lidé na jeho obrazech nepózují, jejich postavy a tváře jsou zachyceny formou letmých „momentek“ jako na snímcích z mejdanu, z dovolené, nebo naopak z válečných reportáží. Forman své i cizí – v tomto případě právě Štreitovy fotografe přenáší ji na plátno digitální metodou a šablonami, dotváří je sprayem, protíná je kolážemi a razantními grafickými znaky. Výsledkem je „klip ve formátu 2D“, který s ohlušující výstižností zobrazuje třeštící realitu viděnou jakoby pod stroboskopem.

Formanova streeatartová estetika strhává ze Štreitových obrazů závoj velebnosti a podtrhuje jejich nadčasovost. Ve Formanově interpretaci ze Štreitových výjevů biblického vyznění vystupují protřelé madony ulice a zdevastovaní apoštolové putyk V. cenové skupiny.

Pavel Forman je diversant. Nevinným miminkům přidává čertovské růžky, upíří zuby a hitlerovský knírek, nad zápasícími jeleny – symbolem romantické selanky – už krouží krkavci, potměšilé výrazy opiček dávají tušit, že tato roztomilá zvířátka jsou připravena vás rozsápat. Právě zvířata jsou pro Formana ideálním podobenstvím pro lidské vlastnosti a stav lidského společenství vůbec. Alegorická série se rozrostla o nové obrazy během Formanova pobytu ve Spojených státech, kde působil jako hostující profesor na výtvarných školách v Indianě a Connecticutu. Tyto obrazy jsou na Novoměstské radnici vystaveny ve světové premiéře.

Terezie Zemánková