TZ: Markus Copper

Markus Copper / Kursk / PLATO – platforma (pro současné umění) / Ostrava / 29. 5. - 17. 8. 2014

29. 5. – 17. 8. 2014

Vernisáž 28. 5. 2014 v 18 hodin

Kurátor výstavy: Ladislav Kesner

Jedna z nejvýraznějších osobností současného skandinávského umění, finský sochař a multimediální umělec Markus Copper (*1968) ve dvoraně Multifunkční auly Gong představí instalaci Kursk. Dílo odkazuje k tragédii stejnojmenné ruské ponorky, metaforicky i mimeticky přibližuje hodiny marného čekání přeživších námořníků Kursku na záchranu a jejich agónii. Instalace Kursk má podobu fantastického oživlého mechanismu, který kombinuje kovovou konstrukci s dalšími materiály – ocelí, dřevem či gumou – a jehož části se pohybují a vydávají různé světlené efekty a hlasité zvuky. „Ocelové stěny bývalého plynojemu poskytují mimořádně souznící prostředí a podtrhují vyznění instalace. Kursk odkazuje na existenciální lidská témata, která takovou mezní situaci provázejí: naděje a beznaděj, strach, boj o čas, čekání na záchranu/na smrt, hrdinství a osobní oběť.“ Dodává kurátor výstavy Ladislav Kesner, podle kterého dílo lze plným právem chápat i jako umělecký památník hrdinným námořníkům Kursku. Instalace Kursk byla vystavena v roce 2008 v New Yorku v největší galerii současného umění MoMa PSI (Muzeum moderního umění) v rámci programu Arctic Hysteria: New Art from Finland. Podobně jako Kursk i další Copperova nejvýznamnější díla (Archanděl sedmi moří, Růžová zahrada či Velrybářská stanice) tematicky čerpají z historických událostí, tragédií a katastrof. Atomová ponorka Kursk třídy Antej (949A) vyzbrojená jadernými střelami byla největší útočnou ponorkou světa a patřila k nejmodernějším plavidlům severní flotily ruského námořnictva. 12. srpna 2000 v 11.30 v rozmezí dvou minut došlo na ponorce ke dvěma výbuchům torpéd, které okamžitě zabily většinu ze stoosmnáctičlenné posádky na palubě, zničené plavidlo kleslo na dno moře do hloubky 108 metrů. Katastrofu přežilo 23 námořníků, kterým se podařilo uniknout do nejzadnějšího, devátého oddílu ponorky. Zde v hrozivých podmínkách tmy, ledové vody zamořené výpary z paliv a olejů a stoupajícího tlaku způsobeného prosakováním vody čekali na záchranu evakuační miniponorkou.