Reynek, katolický kýč a Národní galerie

Ponechme stranou, že bilboardy zvoucí na výstavu Bohuslava Reynka jsou nevkusné, a všimněme si, jak organizátoři pracují s odkazy na katolicismus a proč je jako spolupořadatel výstavy uváděna Národní galerie.

Již zpráva z 11. dubna prozrazovala, že pořadatelé opravdu chápou význam Velikonoc, když zvali na zahájení výstavy "v duchu velikonočních oslav křesťanství". Skutečnou perlou však byla až zpráva rozeslaná 16. dubna oznamující, že "Reynkova výstava přivítá první návštěvníky na popeleční středu".

Popeleční středou začíná půst a letos připadla na 5. března. Středa před Zeleným čtvrtkem, kdy výstava skutečně začínala, se nazývá Škaredá. Na webových stránkách výstavy je už zpráva v opraveném znění, původní verzi však na svém webu mají například Parlamentní listy. Toto drobné opomenutí o pojetí výstavy vypovídá možná víc než podrobné analýzy.

Nejde o Reynka, ani o umění, ani o víru, ale jen o to, jak vydělat peníze. Řeči o zapomenutém géniovi a splátce dluhu jsou ryze účelové.

Že se v propagaci výstavy angažují kardinál Duka a ministr Herman, bohužel není ničím překvapivým. Oba svým jménem zaštítili již i mnohem pochybnější akce. Skandální je, že jako spolupořadatel akce je uváděna Národní galerie.

"Podílem na této výstavě Národní galerie splácí dlouholetý dluh, který vůči Bohuslavu Reynkovi měla," cituje tisková zpráva Vlnasova náměstka Nikolaje Savického. Proč, pokud by tomu tak skutečně bylo, nemluví za NG někdo z odborných pracovníků? A proč v organizačním týmu výstavy není uváděn nikdo z kurátorů NG?

Valdštejnskou jízdárnu má NG od Senátu pouze zapůjčenou, takže se klidně od celé akce mohla distancovat. To, že přistoupila na roli užitečného idiota, je výmluvnou odpovědí na nedávný dopis bývalých ředitelů, že galerie "funguje bez zjevných problémů".

_______________________________________________________ foto: kardinál Duka a Veronika Reynková, Copyright Nadační fond Richarda Fuxy

Odpověď Nikolaje Savického.

Oprava 23. 4. 2014 - V původní verzi textu bylo v úvodu v závorce chybně uvedeno, že autorem grafické podoby reklamní kampaně je Aleš Najbrt. Studio Najbrt je sice autorem grafické podoby výstavy (katalogů, doprovodných publikací a typografie v expozici), s její reklamní kampaní však podle vlastního vyjádření nemělo nic společného.

Jan Skřivánek | Narozen 1977, je absolventem dějin umění a historie na Masarykově univerzitě v Brně a Mediálních studií na Univerzitě Karlově v Praze. Od konce roku 2006 vede časopis Art+Antiques. Před tím jako externista přispíval do týdeníku Euro, do Mf Dnes a do dalších médií. Je členem občanského sdružení Artalk. V září 2012 byl na tři roky jmenován do grantové komise hlavního města Prahy pro oblast kultury a umění. Od roku 2013 je členem dramaturgické rady Českých center a poradní a akviziční komise Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze.