Artalk.cz

Houby po dešti (s Petrou Čiklovou)

Ostravská galerie Eingang vznikla v roce 2001 jako následovník Galerie 761. Během studií ji kurátorsky vedli Petra Čiklová a Petr Pavlán. Ti poté převzali Galerii 761 a aktivity Eingangu pod vedením dalších studentů pomalu ustaly. O galerii a ostravské umělecké scéně na počátku milénia hovořila Kateřina Štroblová.

Galerie Eingang /  U Tiskárny 2 / Ostrava
Galerie Eingang / U Tiskárny 2 / Ostrava

Pocházíš z Brna. V Ostravě jsi studovala?
Ano, na pedagogické fakultě na katedře výtvarné tvorby. Byla jsem u Daniela Balabána na malbě, pak jsem přešla na intermédia Petra Lysáčka. Ta katedra se pak od fakulty odloučila a teď je to samostatná škola.

Jak začala fungovat galerie Eingang?
V  prostoru na Nádražní ulici už byla asi čtyři roky Galerie 761, kterou vedl René Rohan se Stanislavem Cigošem. René Rohan byl také absolvent fakulty, patřil mimo jiné ke členům Kamery Skury. Standa Cigoš, to byl takový ostravský bohém, hudebník, fotograf a malíř. Dostali nabídku se s galerií přestěhovat do většího a nabídli nám, jestli bychom ten původní prostor nechtěli převzít. Já a Petr Pavlán, můj tehdejší spolužák, jsme se rozhodli udělat zde studentskou galerii, kde budeme vystavovat lidi z Ostravy, Brna, Prahy… Galerii jsme nazvali Eingang (v němčině vstup, vchod, pozn. aut.), myšleno symbolicky jako otevření světu, průchod. Vedli jsme ji někdy od roku 2001 přibližně tři čtyři roky, co jsme studovali.

Jak to tehdy vypadalo na umělecké a kulturní scéně v Ostravě?
Ostrava byla tenkrát neuvěřitelně otevřené město, výtvarno tam opravdu hodně žilo. Ta dnešní legendární Stodolní ulice tehdy teprve vznikala, pamatuji si, že jsme chodili do jednoho podniku a pak se to začalo rychle vrstvit. Město bylo prosáklé veselým a vtipným uměním, bylo to velmi příjemné prostředí. Oproti třeba Brnu mělo mnohem větší náboj. Ostravská scéna byla hodně hutná, dost jsme cestovali.

Galerie Eingang / pohled do výstavy Petry Čiklové: Expanding team. Vředy, zebry, tygr, pes a anděl
Galerie Eingang / pohled do výstavy Petry Čiklové: Expanding team. Vředy, zebry, tygr, pes a anděl

Kromě naší galerie a Galerie 761 jsme ještě organizovali výstavy na chodbě vybydleného domu, kde jsme s ostatními studenty načas bydleli, jmenovalo se to Barák. Dům umění tehdy měl sporadický a ne moc aktuální program. Důležité ale byly také ostatní aktivity, zejména festivaly. René Rohan s Petrem Lysáčkem organizovali festival akčního umění Malamut (v letech 1994–1999, pozn. aut.), na který jsme navázali naším festivalem Turniket. To byly skvělé akce, vystavovalo se venku, v klubech se pořádala vystoupení a performance, v naší galerii byly výstavy a další akce. Malamut pak pokračoval v Praze jako Pražský parní válec, kterého jsme se taky zúčastnili.

Jak vypadala galerie a váš „všední“ galerijní provoz?
Byla to pěkná malá galerie, složená ze dvou menších místností, s výlohou do ulice. Nahoře byl ještě takový malý prostor sloužící jako místo k přespání a depozit. Prostor byl města, nájem byl celkem nízký, navíc jsme dostávali granty. Fungovali jsme jako klasická studentská galerie. Měli jsme tak pět šest výstav do roka, takže přibližně jednou za měsíc nebo za dva měsíce, kromě prázdnin. Vystavovali jsme hlavně naše vrstevníky, lidi ze škol, ale taky třeba naše učitele, jako byl Petr Lysáček nebo Jiří Surůvka. Snažili jsme se zařadit i pár lidí ze zahraničí, měli jsme třeba hodně slovenských umělců – Erika Bindera, Katarínu Szányiovou Hudečkovou, pak Janu Kalinovou, Pavla Bednáře, Rafany… Snažili jsme se mít denně otevřeno, což se stávalo postupně únavným a neúnosným.

Galerie 76 /, pohled do instalace diplomové práce Petry Čiklové / 2003
Galerie 76 / pohled do instalace diplomové práce Petry Čiklové / 2003

Potom jste opět následovali Galerii 761…
Ano, tu jsme nakonec zase od Reného Rohana a Standy Cigoše převzali. Eingang po nás provozovali další studenti, ale postupně to upadalo, až to nějak zaniklo. Já jsem pak po škole z Ostravy odešla, nejdřív na rok do Prahy, kde jsem byla přijata na animaci na FaMU, tu jsem ale nedokončila a vrátila se do Brna.

Máš stále kontakty s Ostravskou scénou?
Moc ne, vlastně jsme v kontaktu velmi sporadicky. Hodně mých spolužáků také nebylo z Ostravy, takže tam nezůstali. Nemám moc přehled, jak se tahle naše generace vlastně uchytila na umělecké scéně.  Nedávno jsem se sice v Ostravě účastnila jedné výstavy, ale aktivity mám hlavně v Brně, teď například vedu ateliér pro děti v Richard Adam Gallery.

Autorka je kurátorka a publicistka

______________________________________________________________

foto: archiv Petry Čiklové

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *