TZ: 1848

22. 12. 2013Artalk Infoservis

1848 / Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici / Banská Bystrica / 19. 12. 2013 - 26.1. 2014 

1848 

kurátorky: Mira Keratová, Zuzana L. Majlingová

vystavujúci umelci: Anetta Mona Chisa & Lucia Tkáčová, András Cséfalvay, Tomáš Rafa, Erik Sikora

Výstava potrvá od 19. 12. 2013 do 26. 1. 2014.

www.ssgbb.sk

Tisícosemstoštyridsaťosem je rokom prvého Slovenského povstania, Marx a Engels vtedy publikovali Manifest komunistickej strany... Alain Badiou hovorí o vývoji dnešného globalizovaného kapitalizmu ako o regresii a prirovnáva ho k normám éry liberalizmu polovice 19. storočia (neobmedzená moc finančnej a imperiálnej oligarchie a parlamentná vláda, ako „vykonávateľ vôle kapitálu“). Spontánna výstavná intervencia vo foyer Stredoslovenskej galérie reaguje na spoločenskú situáciu nedávnych týždňov. Na rastúcu nespokojnosť ľudí v spoločnosti, ktorá pred 24 rokmi povstala proti skorumpovanému socialistickému štátu, ale nemala žiadnu skutočnú víziu a tak len ustanovila prebratý model kapitálovo–parlamentného konsenzu, kde štátny aparát zaštíťuje oligarchiu a posväcuje všeobecnú privatizáciu verejného. Na nihilistické nálady ľudí bez budúcnosti v sprivatizovanom prostredí sa v poslednom období napojili ešte konzervatívnejšie nacionalistické a klerické kruhy propagujúce archaickú stredovekú agendu a xenofóbiu. Samozrejme, opäť neprinášajú žiadnu NOVÚ IDEU.

Cieľom malej výstavnej intervencie 1848 je dať cez konkrétne diela do prehľadnej súvislosti ľahko zjednodušované vzťahy, týkajúce sa spoločnosti, od ktorej žiadame, aby bola solidárnym a rovnostárskym spoločenstvom. Na prechádzke po Budapešti vedie A. Cséfalvay rozhovor s dinosaurom a vedeckofantastickým filmovým štýlom podáva antidarwinistické rozprávanie o mýte národného štátu (Compsognation, 2013). - koncept národného štátu Súčasťou 1848 je inštalácia ako pevnosť, mesto i barikáda, s projekciami dokumentárneho materiálu z demonštrácií malého (tzv. petty) fašizmu z českého, slovenského a poľského prostredia z archívov T. Rafu z posledných rokov (Nový nacionalizmus v srdci Európy, 2009-2013). - nacionalizmus Rómovia žijúci v getách, či bezdomovci, ktorí nie sú zviazaní s hodnotou vlastníctva pre mnohých nemajú politický a spoločenský význam. Punková videopoézia o neprispôsobivých od E. Sikoru (Bezdomovcom, 2006) paroduje i klišé sociálneho umenia, a presne naopak komunitný projekt T. Rafu dokumentuje privlastnenie/pomaľovanie niekoľkých segregačných múrov na východe Slovenska, oddeľujúcich rómske getá od nerómskych sídlisk (Športové múry, 2011-2013). - zaobchádzanie so sociálne najslabšími Bájka E. Sikoru o zajačikovi a psovi, prednesená ako liturgická pieseň (Dobrý skutok pre zvieratá, 2006) pojednáva o zdanlivej starostlivosti obmedzovaním a kontrolou. - manipulovanie strednou vrstvou A .M. Chisa & L. Tkáčová vo svojej performancii so sochou ako pozdvihnutou päsťou oceľového vzhľadu načrtávajú symbolický zápas s nafukovacou rukou zovretou do päste, s univerzálnym symbolom vzdoru a požadovania zmeny. Témou je hľadanie možnosti oslobodenia protestu od jeho vlastnej reprezentácie, sprofanovaného obrazu … novej predstavy revolúcie. (Skús znova. Zlyhaj znova. Zlyhaj lepšie / Try again. Fail again. Fail better, 2011). - protest Protest Nástenka s aktuálnymi filozofickými, politickými a sociologickými textami o chudobe je určená na čítanie a šírenie pre divákov. - chudoba

Prehliadka je schematickou úvahou o spoločnosti, v ktorej nie tí najchudobnejší (a ich 65 Eur mesačne) sú zodpovední za „pracujúcu chudobu“, ale ziskuchtivá vládnuca skupina a rozhodujúca orientácia spoločnosti na zisk. - nová idea

Koncept odkazuje k textu Alaina Badiou, The Rebirth of History: Times of Riots and Uprisings, 2012.

Foto: Anetta Mona Chisa & Lucia Tkáčová, Try again. Fail again. Fail better. Video, 2011. Foto: Nico Krebs.