TZ: Slovenská nová vlna / 80. léta

14. 12. 2013Artalk Infoservis

Slovenská nová vlna: 80. léta / GHMP: Dům fotografie / Praha / 17. 12. 2013 – 16. 3. 2014

Slovenská nová vlna / 80. léta

Jano Pavlík, Rudo Prekop, Vasil Stanko, Tono Stano, Martin Štrba, Miro Švolík, Kamil Varga, Peter Župník

Kurátoři: Lucia L. Fišerová, Tomáš Pospěch

Pražský dům fotografie, GHMP

Vernisáž: 16. 12. 2013

17. 12. 2013 – 16. 3. 2014

Takzvaná Generace 1960, tedy generace slovenských studentů pražské FAMU, kteří v polovině osmdesátých let výrazně vstoupili na scénu tehdejší československé fotografie a následně ji, plni síly a tvořivosti, zdárně „převedli“ do let devadesátých, se do dějin zapsala pod názvem Slovenská nová vlna. Zatímco později bylo toto označení užíváno i v souvislosti s dalšími slovenskými představiteli inscenované fotografie, v pravém slova smyslu se vztahuje jen na generaci slovenských fotografů, kteří se narodili kolem roku 1960 a spojilo je prostředí pražské Katedry fotografie.

FAMU byla v sedmdesátých a osmdesátých letech jedinou vysokou školou s výukou fotografie ve střední Evropě. Proto je překvapivé, že generace Slovenské nové vlny zůstala nekontaminovaná tradicí české fotografie a na půdě pražské FAMU vyrostla jako osobitý solitér. Skupina „fotografů žijících v Čechách“ nebo „českých fotografů slovenského původu“ je jakýmsi společným kulturním statkem obou států a zajímavým fenoménem při zkoumání vztahů mezi českou a slovenskou fotografií.

Výstavní a publikační projekt českého kurátora a slovenské kurátorky představuje osm autorů dlouhodobě tvořících v Čechách nebo s tímto prostředím stále bezprostředně spjatých: Rudo Prekopa, Vasila Stanka, Tono Stana, Martina Štrbu, Miro Švolíka, Kamila Vargu, Petera Župníka a dnes již nežijícího Jano Pavlíka. Přesto, nebo možná právě proto, že nešlo o organizovanou skupinu s vytyčeným programem, jejich poměrně jednotný vizuální jazyk představoval jeden z prvních projevů fotografické postmoderny u nás.

Důsledná inscenace reality, využívání jazyka metafory a imaginace, narativnost obrazů, technologický eklekticismus nebo přehodnocování žánrových hranic charakterizují tyto díla stejně jako jejich latentní melancholie, obrazový neklid a naléhavost sdělení, někde maskována výrazovou lehkovážností a hravostí. Cílem kurátorů bylo prozkoumat fenomén Slovenské nové vlny a jeho východiska s časovým odstupem téměř tří desetiletí. Stopují genezi vzniku tohoto generačního a do jisté míry i názorového uskupení a snaží se o vymezení jejich osobitého přínosu. Přestože většina zastoupených autorů tvoří a aktivně vystavuje i v současnosti, projekt se soustředí na jejich rané práce, tedy tvorbu z osmdesátých let, úzce související s jejich studiem. Osobitý důraz kladou kurátoři na díla, která nebyla ve své době představevůbec nebo jen okrajově. Projekt rezignuje na tradiční model představení jednotlivých autonomních autorských osobností, místo toho fotografická díla jako celek strukturuje a dále předkládá ke čtení a interpretaci v rámci šesti tematických kapitol.

Tomáš Pospěch, Lucia L. Fišerová

----------------------------------------------------------------------------------

Pražský dům fotografie / Prague House of Photography (PHP)

K historii

V roce 1989 byl založen Aktiv volné fotografie a ten se v roce 1991 proměnil na nadaci Pražský dům fotografie – Prague House of Photography (PHP), která v letech 1991-1997 provozovala galerii v Husově ulici č. 23, každoročně pořádala soutěž Nová jména PHP, vydávala katalogy a účastnila se fotografických festivalů ve světě. V roce 1998 byly pro další výstavní činnost připravovány prostory v domě u Staroměstského náměstí, ale galerie zde nebyla nikdy otevřena. Další výstavní prostory získala nadace v roce 1999 v Galerii U Řečických a od ledna 2000 ve dvoře domu v Haštalské ulici 1. Tato galerie byla v srpnu 2002 postižena povodní, členové PHP proto krátce připravovali výstavy v prostorách Rakouského institutu na Jungmannově náměstí a nakonec našli své sídlo v prostorách ABF ve dvoře domu na Václavském náměstí 26. V té době vznikla myšlenka velké muzeální fotografické instituce, sdružení Pražský dům fotografie se přejmenovalo na občanské sdružení FotoForum Praha, aby uvolnilo zavedené jméno Pražského domu fotografie pro veřejně prospěšnou společnost zřizovanou občanským sdružením FotoForum, Hlavním městem Praha a Ministerstvem kultury ČR. Projekt rekonstruovaných prostor v domě v Revoluční ulici č. 5 se nepodařilo uskutečnit a veřejně prospěšná společnost Pražský dům fotografie v roce 2010 zanikla. Občanské sdružení FotoForum Praha předalo fotografickou sbírku svých členů a odbornou knihovnu Galerii hlavního města Prahy, která se zavázala v prostorách v Revoluční vybudovat fotografickou instituci. Konečně 16. prosince 2013 budou výstavní prostory otevřeny výstavou Slovenská nová vlna, 80. léta.