Preview: Běhal Fejér Institute

V nové rubrice Preview bychom rádi průběžně představovali prostřednictvím rozhovorů zajímavá místa, která slouží k prezentaci vizuálního umění. Po Galerii Sam83 padla volba na prostor Běhal Fejér Institute, sídlící ve vile na Pevnostní ulici v Ořechovce. Byl založen v roce 2011 a od té doby zde proběhlo několik nepravidelných výstav umělců z okruhu studentů Kurta Gebauera, který zde také samostatně vystavoval. Výstavy vždy pracovaly se silným géniem loci místa, který přibližuje Markéta Jáchimová, jež zde sama vloni prezentovala svou bakalářskou práci a letos v rámci festivalu Živé město Dejvice uspořádala skupinovou výstavu Pevnostní 651/2.

Jak bys představila prostor vily v Pevnostní 8? Vila má v sobě určité kouzlo historie. Napovídá tomu její minulost, která se váže k době jejího vzniku, kdy zde bydlela židovská rodina Běhalových, jejímž cílem bylo vilu uvádět do širšího povědomí prostřednictvím pořádání kulturních večírků. Stala se tak centrem komunikace a pomoci. Tyto aktivity se za válečné okupace zastavily, vila byla osídlena gestapem a rodina emigrovala na západ. Po druhé světové válce, kdy vojska ustoupila, se zde usídlila ortodoxní církev. Ráz interiéru se velmi změnil. Atmosféra přebujelých tvarů lustrů a polstrovaných sedaček byla nahrazena intarzovaným dřevem a syrovým tvaroslovím církevního nábytku. Až začátkem 21.století byla vila navrácena majitelce. Ilona Wiss, která se už narodila a vyrostla v USA, přesto vilu chápe jako cenné rodinné dědictví. Podařilo se jí dům postupně začít opravovat a navracet do původní podoby. Rozhodla se navázat na myšlenku svých prarodičů a využít vilu a její salony k původním účelům. Jako reprezentativní prostory, kde se mají setkávat lidé z různých kulturních a společenských kruhů, kde má probíhat mezikulturní dialog, jako místo pro vzdělávání.

Jakou má podle tebe vila atmosféru a energii? Atmosféra vily je pro mě vždy příjemně zneklidňující. Přesto má pozitivního ducha. Hraje v tom roli především světlo, které zde proniká dovnitř úzkými průzory mezi žaluziemi a po rozsvícení všech lamp a cenných starých lustrů dodává vile na velebném charakteru. Samotný interiér je velmi zachovalý, od parket, nábytku, starých vestavěných kamen, až po centrální telefon pro major doma. Pro výstavní a reprezentativní činnost je určena spodní část, kterou tvoří centrální chodba se schodištěm, vstupní místnost s vitrínami, stolem a pohovkou a v zadní části dvě místnosti obdélníkového půdorysu s velkorysými lustry, jenž jsou dominantou celého prostoru. Neuvěřitelnou atmosféru zde dokážou navodit paravany, tvořené skleněnými závoji s motivem sněhových hvězd, které jsou jakýmisi náhražkami dveří. Odtud se pak vstupuje do prosklené zimní zahrady, která ústí do zahrady otevřené, do níž se vchází mírně se svažujícím širokým schodištěm ukončeným lampami.

Prezentace bakalářské práce Markéty Jáchimové / 2012 / foto: Markéta Jáchimová

Bylo toto místo zatížené geniem loci rozhodujícím impulsem pro uspořádání tvého výstavního projektu Pevnostní 651/2 právě zde? Výstava Pevnostní 651/2 proběhla v rámci festivalu Živé město Dejvice, který má za úkol představit veřejnosti galerie, a tak objevovat nová kulturní centra v této lokalitě, takže moje volba nebyla rozhodně náhodná. Výstava se pokusila souznít s festivalem i tím, že jsem nechala dveře vily otevřené po dobu několika dní. A o proniknutí do jejího ducha jsem se snažila již i sochařskou bakalářskou prací na UMPRUM, kde mě šlo právě o zmíněného ducha vily, jak působí na diváka, který zároveň vnímá její historii, a jak s ním mohu v daném prostoru manipulovat a navodit mu představu: ,,Ano, to, co vidíte tady, skutečně existuje." Dalším velkým průnikem do srdce vily byla retrospektivní výstava Kurta Gebauera, jenž neuvěřitelným způsobem zabydlela a do slova a do písmene zaplnila prostor.

Podle jakého klíče jsi vybírala vystavující pro projekt Pevnostní? Výstavu tvořilo čtrnáct umělců převážně z UMPRUM. Peter Fabo, asistent Ateliéru fotografie s intarziemi v obrazech, Kurt Gebauer s dominantou výstavy - sochou holubice, Jan Bigas, absolvent Ateliéru fotografie, se zde prezentoval s velkoformátovými fotografiemi, na kterých jsou změti větviček keřů, Monika Krobová, studentka Ateliéru design oděvu a obuvi, přišla s kolekcí éterických kostýmů... Snažila sem se vybírat intuitivně a doplňovat prostor tak, jako bych si jej sama zabydlovala věcmi, tedy uměním svých přátel, které obdivuji a vážím si jich samotných a i jejich tvorby. Vznikla tedy výstava jdoucí napříč volným a užitým uměním, jež zahrnovala malbu, sochu, video art, staré dřevařské techniky, sklo, keramiku, textile. Práce vystavujících byly spojeny určitou duchovní linií a i přes různorodost jejich stávající tvorby se výběrem prací v prostoru provázaly a doplňovaly.

Pohled do instalce výstavy Pevnostní 651/2 / foto: Markéta Jáchimová

Je to tím samotným prostorem, který byl v minulosti určen nejen k bydlení, ale také k reprezentaci a celá řada vybavení zde zůstala? Považuješ tedy samotnou výstavu jako doplnění tohoto prostředí? Celou výstavu jsem chtěla navodit divákovi pocit, že díla, které zde vidí, do vily přímo patřily, aby v něm vyvolaly zvláštní pocit melancholie, jež se občas dostavuje při sledovaní nějakého filmu s nejasným koncem. Nechtěla jsem pořádat výstavu, která by reflektovala nové současné umění, jeho instalaci. Snažila jsem se vybrat práce s duchem a srozumitelností, a klíčem pro mě bylo právě široké spektrum diváků různých věkových skupin a vzdělání.

Autorka je teoretičkou a kurátorkou umění, přednáší na FUD UJEP v Ústí nad Labem

______________________________________________________________

Více zde

Kurt Gebauer: PELL MELL ALLA VILLA / duben-květen 2013 / foto: Kurt Gebauer

 

 

 

 

 

Lenka Sýkorová | Narozena 1977, vystudovala dějiny umění na FFUK v Praze. V roce 2012 obhájila doktorandské studium oboru Vizuální komunikace na FUD UJEP v Ústí nad Labem. V roce 2004 založila nezávislou galerii Altán Klamovka v Praze 5, kterou dosud kurátorsky vede. Od roku 2009 do roku 2011 přednášela současné umění na FaVU VUT v Brně. Od roku 2009 přednáší na FUD UJEP v Ústí nad Labem. V letech 2005, 2006, 2007, 2010 a 2011 spolukurátovala jednodenní přehlídku videoartu Videokemp. Autorka projektu Czech Action Galleries. Více na doméně actiongalleries.info nebo v knize Konečně spolu. Česká nezávislá galerijní scéna 1990-2011, která byla vydaná v roce 2011. Publikuje v odborných publikacích a periodikách (Flash Art, Artalk.cz, Font atd.). Působí jako teoretička a kurátorka umění se zaměření na současné výtvarné umění.