TZ: Sociální design

10. 10. 2013Artalk Infoservis

Sociální design / Michael Blum, Josef Dabernig, Jana Kapelová & Michal Moravčík, Pavel Kopřiva, Antal Lakner, Mjölk, Pavel Mrkus, Antoine Renard, Isa Rosenberger, Pavla Sceránková, Sofie Thorsen, Mona Vatamanu & Florin Tudor, Moira Zoitl / Galerie Emila Filly / Ústí nad Labem / 17. 10. - 20. 11. 2013

Sociální design

Michael Blum, Josef Dabernig, Jana Kapelová & Michal Moravčík, Pavel Kopřiva, Antal Lakner, Mjölk, Pavel Mrkus, Antoine Renard, Isa Rosenberger, Pavla Sceránková, Sofie Thorsen, Mona Vatamanu & Florin Tudor, Moira Zoitl

Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem + Galerie Emila Filly v Ústí nad Labem + Lidé výtvarnému umění – výtvarné umění lidem, o.p.s. Ústí nad Labem

Galerie Emila Filly v budově Schifr-AC, s.r.o. (areál Severočeské armaturky), Jateční 1588/49, Ústí nad Labem.

Součástí programu slavnostního zahájení bude předání cen vítězům 2. ročníku běžeckého závodu Předlická kolejnička, který se uskuteční 16. října 2013 od 16.30 – start před budovou Schifr-AC, s.r.o.

Ceny budou předány v Galerii Emila Filly v 17.30.

Předlická kolejnička je projekt ateliéru Interaktivní média Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.

Sociální design

Termín „design“ se v konceptu stejnojmenné výstavy neobjevuje v souvislostech, v jakých obvykle bývá užíván. Protentokrát nesouvisí s vytvářením návrhu a tvarováním užitného předmětu následně převedeného do výroby, ale s alternativami, které výkladová pole toho, co je a co není design, dále rozšiřují. V galerijním prostoru staré tovární haly jsou tak v rámci přehlídky konfrontovány objekty budící klamný dojem zdánlivé funkčnosti, tedy jakési konceptuální „atrapy“ fiktivních výrobků, s další volně související rovinou „modelování“ společenského podhoubí, které umělec / sociální designér vyhledává a usazuje do určitého kontextu. Třetí, zastřešující množinu vystavených prací potom reprezentují projekty přerůstající do mediální sféry. Ať už se v uměleckých praktikách objevuje kritická reflexe pokřivených společenských vazeb, neblahé ekonomické situace nebo pobídka ke zvýšení sebevědomí a zajištění soběstačnosti v oblasti demokratického přístupu k životním standardům většinové společnosti, zejména ke vzdělání, v důsledku představují jen odlišné strany téže mince.

Každodennost se tak prostřednictvím angažovaného uměleckého přístupu často převtěluje do roviny participatorní kulturní strategie, která slouží danému místu, přičemž má – podobně jako „skutečný“ design – užitnou hodnotu spočívající v aktivním přijetí komunitou, pro niž je určena. Umělecké dílo potom představuje složitou strukturu zahrnující postupy typické pro oblast výtvarné tvorby aplikované na konkrétní společenský model. Je založeno na výměně zkušeností a vědomostí o dané lokalitě i na aktivistickém uchopení problémů způsobujících její dlouhodobou frustraci. To však neznamená, že by angažovaný tvůrčí projekt neměl být naplněn romanticko-symbolickým rámcem a vystavěn na neoddiskutovatelných estetických kvalitách. Svým způsobem krásné, ale především potřebné projekty, tedy v žádném případě nepřestávají odrážet původní, byť kreativní invencí transformovanou skutečnost, a to i v případě, že spočívají na zcela utopických základech.

Zkusme se na výstavě Sociální design zasnít a zamyslet se třeba nad tím, zda nápad maďarského umělce Antala Laknera svážet dlouhodobě odpadky z celého Německa do Berlína a vystavět z nich na půdorysu bývalého letiště Tempelhof kilometr vysokou horu s hotely, sjezdovkami a přírodní rezervací není reálnější, než by se na první pohled mohlo zdát…

–––

Výstava je organizována Fakultou umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně jako součást projektů: Tvůrčí činnost a sociální prostor podpořený Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Univerzita Předlice podpořený Nadací ČEZ, Sociální design podpořený Vnitřním grantem FUD UJEP a dále je financován Institucionálním rozvojovým projektem UJEP pro rok 2013.

Výstavní program Galerie Emila Filly v Ústí nad Labem je v roce 2013 organizován s laskavou podporou následujících institucí: Ministerstvo kultury České republiky, Město Ústí nad Labem, Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.