TZ: Mikoláš Aleš v Plzni

Mikoláš Aleš v Plzni / Západočeská galerie v Plzni / Plzeň / 5. 9. - 3. 11. 2013

Mikoláš Aleš v Plzni

6/9/2013–3/11/2013

Výstavní síň Masné krámy

Autor/autoři: Petr Domanický, Ivana Jonáková, Jan Mergl

Kurátor/kurátoři: Ivana Jonáková

K cenným architektonickým památkám města Plzně patří několik domů vyzdobených podle návrhů Mikoláše Alše. V letech 1892 až 1904 vytvořil množství kartonů pro sgrafita a fresky na fasády soukromých domů postavených v neorenesančním a eklektickém stylu. Do Plzně přijel na pozvání stavitele Rudolfa Stecha a následně s ním navázal na několik let stálou spolupráci. Dochované kartony k Alšovým plzeňským sgrafitům a freskám jsou jedním z nejvýmluvnějších autentických dokladů o umělcově obdivuhodném kreslířském nadání, o jeho ojedinělém smyslu pro monumentální tvorbu či o schopnosti tvůrčím přístupem zhodnocovat v historické malbě ikonografické prameny. Kartony – kresebné předlohy, podle nichž vznikaly početné figurální i ornamentální kompozice na průčelích a štítech plzeňských domů – jsou však zároveň dokumentem o možnostech, které pro plné rozvinutí Alšova umění monumentální kresby přinesla nabídka architekta a stavitele Rudolfa Stecha. V propojení s informacemi z dobové korespondence vypovídají o jedinečných podmínkách a o podnětném zázemí, jehož se Alšovi v období jeho vrcholné tvorby v Plzni dostalo. Stejně tak jsou svědectvím o procesu vzniku výtvarně a stylově uceleného souboru, jehož obdobu bychom v nástěnné tvorbě v závěru 19. století v Čechách stěží hledali. Mezi lety 1892 až 1904 navrhl Mikoláš Aleš v Plzni výzdobu pro fasády devatenácti domů, což představuje úctyhodný počet srovnatelný jen s realizacemi v Praze, kde je domů s Alšovými sgrafity přece jen nejvíc. Alšovo plzeňské působení je neodmyslitelně spjato s osobností architekta a majitele stavební kanceláře Rudolfa Stecha, který ho roku 1892 oslovil s první nabídkou spolupráce. Všechny Alšovy návrhy byly určeny pro stavby prováděné Stechovou firmou, s výjimkou domu v Dominikánské 12, který realizovala firma Müller & Kapsa. Aleš během svého života spolupracoval na podobných projektech s řadou architektů v Praze i ve venkovských městech, s některými i opakovaně, jako například s Antonínem Wiehlem či Dušanem Jurkovičem, ale s žádným tak intenzivně jako s Rudolfem Stechem. Aleš se podílel i na jeho mimoplzeňských zakázkách: přestavbě děkanského kostela Narození Panny Marie ve Vodňanech a hotelu U Arcivévody Františka Ferdinanda (zvaném též Hotel Dvořáček) v Písku. Ani v jednom případě se v Plzni nejednalo o veřejnou objednávku. Zadavateli staveb byly soukromé osoby, pro něž Stechova firma stavěla činžovní domy, nebo plzeňští podnikatelé, kteří si pořizovali domy vlastní. Například František Rehwald, majitel firmy na výrobu leptaného a malovaného skla, či Jan Cingroš, majitel továrny na zpracování kamene. Blok domů v Nerudově ulici byl velkým stavebním podnikem samotného Stecha, který tu na svém pozemku stavěl činžovní domy na prodej. Jak vyplývá z dobových pramenů, Aleš se nezabýval jen sgrafity, ale navrhoval i další dekorace domů, jako např. malované vlysy v interiéru, vitráže a výplně z leptaného skla či štukové reliéfy, které podle jeho kartonů prováděl sochař Otokar Walter. Aleš sám nikdy nepracoval přímo na fasádě, k tomu byl vždy přizván někdo z okruhu jeho osvědčených spolupracovníků, o němž se vědělo, že dodrží charakteristické rysy mistrovy pružné kresby. Jeho úloha spočívala v přípravě kartonu, z nějž se pak kresba přenášela na omítku. V Plzni Alšova sgrafita a fresky na fasádách prováděli architekt Josef Farkač a malíři Jindřich Duchoslav Krajíček a Josef Bosáček. Plzeňské obrazy se poměrně brzy začaly nacházet ve špatném stavu. Dnes jsou sgrafita všech plzeňských domů již poněkolikáté, s větší či menší věrností, upravena a žádné vlastně přesně neodpovídá původnímu provedení. Díky často závažnému poničení, kdy odpadaly celé kusy omítky, nezvěstným kartonům a pouze černobílým fotografiím zachycujícím původní stav, mají dnešní sgrafita pozměněnou barevnost i tvary. Tři z nich už dnes neexistují. Tím se jen zvyšuje hodnota a výjimečnost původních vlastnoručních Alšových kartonů.

Výstava byla uspořádána ve spolupráci se Západočeským muzeem v Plzni a je rozdělena na dvě části, z nichž každá se zaměřuje na určité tematické okruhy:

Západočeská galerie v Plzni, výstavní síň Masné krámy, Pražská 18, Plzeň

První plzeňské domy architekta Rudolfa Stecha / Nerudova ulice v Plzni

Západočeské muzeum v Plzni, výstavní sál č. 1, Kopeckého sady 2, Plzeň

Kartony / Alšovi spolupracovníci / Restaurování Alšových sgrafit během 20. století

KOMENTOVANÉ PROHLÍDKY:

3. a 17. 10. 2013 od 17:00 v ZČG

10. a 24. 10. 2013 od 17:00 v ZČM