TZ: Bedřichovice nad Temží

Kateřina Šedá: Bedřichovice nad Temží / kurátorka: Yvona Ferencová / MG / 3. 9. 2013 - 3. 9. 2014

Netypická výstava Kateřiny Šedé v Moravské galerii v Brně je součástí pětiletého projektu, kterým se autorka snaží vytvořit v obci novou podobu svátku. Projekt byl zahájen před dvěma lety (3. 9. 2011) v londýnské Tate Modern pod názvem From Morning Till Night / Od nevidím do nevidím.

Bedřichovice jsou typická vesnice, kde v průběhu pracovního dne nikoho nepotkáte — většina obyvatel odjede za prací do nedalekého města a vrátí se až večer. Moc času na společná setkávání jim tedy nezbývá. O víkendu spíš dohánějí, na co nemají přes týden čas: pracují na zahrádkách nebo se věnují svým zálibám. Cílem pětiletého projektu OD NEVIDÍM DO NEVIDÍM je přimět všechny obyvatele vesnice, aby každý rok ve stejný den (3. září) zůstali doma a společně se pokusili vytvořit nový typ svátku. Během něho by měli možnost uvidět nejen sami sebe, ale i svoje místo v jiném světle. Celoroční příprava na každou z pěti částí projektu má obyvatele Bedřichovic motivovat k překonání vlastních hranic, a tím probudit trvalou změnu v jejich chování.

Výstava Bedřichovice nad Temží v Moravské galerii v Brně svým časovým vymezením od 3. 9. 2013 do 3. 9. 2014 sleduje podrobně jednu z částí projektu v přímém přenosu (přeměna náměstí v Bedřichovicích). Galerie, pověřena novou funkcí, se stává rozcestníkem směrujícím diváky do středu tvůrčího dění.

Netypická forma prezentace odpovídá záměru autorky ukázat danou fázi projektu v ryzí podobě bez omezení statickou formou instalace vázané na prostory instituce, kterou míjí ve prospěch osobního prožitku účastníků akcí v terénu.

Střídavě v Moravské galerii v Brně a Bedřichovicích budou po celý rok probíhat setkání různého charakteru na různých úrovních: přednášky, projekce dokumentárních filmů, společné akce (ples, hody, ostatky), zájemci budou mít možnost nejen sledovat, ale i spoluprožívat důležité okamžiky spojené se stavbou náměstí v Bedřichovicích (přemístění dětského hřiště, osazení londýnské telefonní budky, slavnost k dokončení náměstí atd.).

Na webu MG, v blogu Tate Modern a na facebooku Bedřichovic budou průběžně aktualizovány informace o přípravách, fázích a výstavbě náměstí v Bedřichovicích, jehož otevření se stane vyvrcholením celého výstavního projektu (3. 9. 2014). V knihovně Moravské galerie v Brně v Pražákově paláci budou k dispozici veškeré materiály doposud realizovaných projektů Kateřiny Šedé.

Libretem projektu revitalizace návsi se stala akce Kateřiny Šedé v Tate Modern, 2011, která položila základ evokace zpětného pohybu z Londýna do Bedřichovic. Určité prvky z Londýna jsou v architektonickém návrhu vkomponovány do Bedřichovic, např.: prostor návsi se při překrytí map Londýna a Bedřichovic nachází na řece Temži. Řeka, na které probíhá čilá lodní doprava, je v návrhu začleněna jako komunikace určená motorovým vozidlům. Dalším inspiračním zdrojem se stal prostor před Tate Modern. Prostorná kamínková plocha s osazenými břízami na nábřeží řeky Temže svou atmosférou odpovídá představě společenského života ve středu obce. Důležitými prvky prostorového průmětu jsou živé ploty, dřevěné lavice, poledník, dětské hřiště — to vše inspirováno Londýnem, dopravou v londýnském metru, patrovými autobusy…

Kateřina Šedá staví další komunikační most mezi Bedřichovicemi a okolním světem.

Yvona Ferencová, kurátorka MG

______________________________________________________________
O KATEŘINĚ ŠEDÉ

Výstavní projekt pro slavnou Tate Modern rozšířil řadu úspěšných realizací Kateřiny Šedé (*1977), která se jako jedna z mála českých umělkyň výrazně prosadila na současné mezinárodní umělecké scéně. Rychlý start datovaný rokem ukončení studia na AVU v Praze překvapil (Essl Award; laureátka Ceny Jindřicha Chalupeckého, 2005), stejně jako tempo, v němž zdolává světové umělecké přehlídky (Documenta 12, Kassel, 2007; 5th Berlin Biennial, Berlín, 2008, ; Manifesta 7, Bolzano, 2008; Future Generation Art Price, Kiev, 2010, Lyon Biennial, 2010; Venice Biennial 2013; Moscow Biennial 2013; samostatné výstavy v Rennaisance Society Chicago, 2008; Mori Art Muzeu v Japonsku, 2010; Kunstmuseu Luzern ve Švýcarsku, 2012 nebo Galerie für Zeitgenössische Kunst v Lipsku, 2013). Projekty Kateřiny Šedé lze velmi obtížně a s výhradami označit nálepkami stávajících teoretických kategorií. Jejich odlišnost pramení z východisek a záměrů autorky, která svými projekty narušuje stereotypy chování jednotlivců i skupin, od základu mění zaběhnutá schémata, otevírá prostor komunikaci založené na sdílení.