TZ: Slavomíra Ondrušová / Milan Vagač

Slavomíra Ondrušová, Milan Vagač / Sláva Milanovi / Salón Nitrianskej galérie / Nitra / 15. 8. - 22. 9. 2013

Slavomíra Ondrušová a  Milan Vagač:  Sláva Milanovi 

Kurátorka: Alexandra Niczová

Vernisáž výstavy: 15. 8. 2013

Výstava potrvá do: 22. 9. 2013

Salón Nitrianskej galérie / Župné námestie / Nitra

Výstava predstaví tvorbu dvoch mladých autorov Slavomíry Ondrušovej a Milana Vagača, absolventov Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Hoci sa každý z nich vo svojej tvorbe venuje primárne inému médiu, spája ich záujem o kresbu. Pod ich vedením vznikol časopis X, štvrťročník venovaný súčasnej kresbe.

Pre Salón nitrianskej galérie pripravili prvý spoločný výstavný projekt s názvom „Sláva Milanovi! Milan Sláve!!“. Už samotný názov projektu napovedá, že pôjde o isto hravú záležitosť a výsledok je až do poslednej chvíle nejasný, v niektorých prípadoch prekvapivý. Konceptom projektu je reakcia toho druhého na kresebný podnet, podklad toho prvého. Autori si po dobu niekoľkých týždňov navzájom vymieňali kresby vo formáte A4, pričom kresby hrali úlohu akéhosi „manuálu“. Ten bol podnetom na vznik nového diela. Úlohou každého autora bolo reagovať na kresbu toho druhého a ďalej ju transformovať do iného média, ktoré je jej finálnym vyústením. Dôležitým momentom projektu je motív tvorivej spolupráce, konfrontovanie sa s uvažovaním toho druhého.

Dôležitým momentom projektu je problém čítania kresby a jej interpretácia. Autorov zaujíma vzťah medzi kresbou a jej priestorovým či iným vyjadrením. Kresba vo formáte A4 hrá úlohu prípravnej skice (téma prípravnej kresby, skice, alebo návrhu ako dôležitá súčasť výsledných diel) a poskytuje neobmedzenú šírku jej ďalšieho uchopenia a spôsobu „dokončenia“. Ondrušová s Vagačom rovnako pracujú s tradičnou úlohou kresby, ako prípravnej skice kedy kresba tvorí iba určitú fázu pri tvorbe diela. Kresba v tomto prípade nehrá „len“ úlohu menejcenného podkladu, ale je výzvou k tvorivej reakcii.

„Prípravná kresba“ a výsledný artefakt sú si pritom rovnocenné, vystavené vedľa seba. Divák má tak možnosť vidieť „podnet“ a následnú „reakciu“, ako napríklad kresbu zvislých čiar Milana Vagača, na ktorú Ondrušová reaguje vytvorením šperku s podobným motívom, kresbu pozostávajúcu z kruhovej retiazky (Ondrušová), na ktorú Vagač reaguje sériou fotografií zachytávajúcich kruhové otvory, fragmenty, časti z celkov, ktoré stretáva denne na ceste z Pezinka do Bratislavy, sériu fotografií situuje do tvaru retiazky.

SLAVOMÍRA ONDRUŠOVÁ (1985) v roku 2012 ukončila magisterské štúdium v ateliéri SMLXL Kov a šperk pod vedením prof. Karola Weisslechnera, kde je súčasnosti doktorandkou. Venuje sa autorskému šperku a kresbe. Vo svojej tvorbe skúma vzťahy medzi kresbou a priestorom a akú úlohu má kresba v tvorivom procese. „Čo sa stane, ak pracujem so striebrom rovnako, ako s listom papiera, alebo s drôtom ako s ceruzkou“?

MILAN VAGAČ (1987) v roku 2012 ukončil magisterské štúdium v ateliéri ±XXI pod vedením prof. Daniela Fischera. Venuje sa maľbe, kresbe a iným médiám. Vagačova maliarska tvorba je ovplyvnená experimentovaním s inými médiami, najmä fotografiou a digitálnymi médiami (ktorých vizualitu sa snaží prepisovať maliarskymi prostriedkami), snaží sa rozrúšať jej štruktúry a „vyjsť z primárne maliarskeho prostredia a konfrontovať ho s inými nemaliarskymi médiami“.