TZ: Mira Gáberová

Mira Gáberová / Šport / SNG / Bratislava / 12. 7.  - 11. 11. 2013

 Mira Gáberová / Šport

vernisáž: 11. 7. 2013 o 18.00

SNG / Esterházyho palác / Námestie Ľudovíta Štúra 4 / Bratislava

Výstava potrvá do 11. augusta 2013.

Kurátorka výstavy: Katarína Slaninová

Autorská prezentácia víťazky súťaže Cena Oskára Čepana 2012. Výstava Miry Gáberovej organicky nadväzuje a rozvíja líniu prítomnú v jej nedávnych prácach (Scéna, Chladnička Miry Gáberovej, Performance Group), ktoré využívali prevažne participatívno-performatívne postupy a sociálnu interakciu prizvaných aktérov a tematicky boli ukotvené v každodenných banálnych situáciách prítomných nie len v osobnom a rodinnom živote autorky, ale i v živote každého iného človeka.

ŠPORT je komparáciou dvoch, na prvý pohľad odlišných, odvetví – športu a umenia. Hoci šport je exaktne merateľná disciplína a umenie je emóciám nabitý a subjektívnemu hodnoteniu podiehajúci proces – obidve kategórie ľudskej činnosti disponujú viacerými príbuznosťami. Výstava je predovšetkým polemikou o jednej zo základných a všadeprítomných ľudských vlastností – súperení a momente sebaprekonávania sa, ktoré autorka spracováva prostredníctvom vlastných športových skúseností.

“Šport je, prostredníctvom tzv. pravidiel, realizovaná forma fyzickej aktivity alebo zručnosti, ktorej účelom je snaha rekreovať sa: pre súťaženie, pre vlastné potešenie, pre dosiahnutie dokonalosti, pre vývoj zručností alebo pre akúkoľvek kombináciu týchto cieľov.”/ /

Šport, obdobne ako umenie, rezonuje v ľudskej spoločnosti od nepamäti. I keď sa jeho prirovnanie k, resp. hľadanie styčných bodov s umeleckou činnosťou môže, na prvý pohľad, zdať paradoxné a možno i smiešne, obidve kategórie ľudskej činnosti disponujú viacerými príbuznosťami. Ich realizácia by nebola možná bez prítomnosti talentu, odhodlania, disciplíny, pevnej vôle, prekonávania osobných limitov, či neustáleho tvrdého tréningu a cizelovania zručností a schopností. Na druhej strane obdive odvetvia stelesňujú aktivity, z ktorých má človek pôžitok, radosť i zdroj zábavy.

Výstava ŠPORT laureátky Ceny Oskára Čepana Miry Gáberovej predstavuje jej novú tvorbu vedome narábajúcou s témou športu – veličinou, ktorá nie je v slovenskom, ani svetovom, umení síce ojedinelým, no napriek tomu stále, hlavne pokiaľ sa jedná o vedome vytýčenú ideovú základňu dlhodobejšieho projektu, ako je to v prípade Miry Gáberovej, pozoruhodným fenoménom. Z hľadiska zvolených autorských postupov, ako i charakteru prác sa stretávame s dvomi skupinami diel - na jednej strane sú to práce využívajúce performatívne postupy tematicky späté s autorkinými vlastnými športovými skúsenosťami. Druhú líniu predstavuje otvorený projekt, ktorý formou ankety reflektuje športové úspechy a neúspechy predstaviteľov slovenskej a českej umeleckej brandže.

Výstave dominuje práca Beh koncipovaná ako videoinštalácia pozostávajúca z troch veľkoplošných projekcií. Mira sa v tomto diele vracia do rodného mesta, na štadión, kde v minulosti sama aktívne trénovala. Divák je konfrontovaný s trojicou záberov, ktoré sú výsekom reality, spodobením konkrétneho času a priestoru a len pri pozornejšom a trpezlivejšom sledovaní sa odhaľuje samotný dej – autorka šprintom obiehajúca ovál bežeckej dráhy. Video je pomyselnou platformou, priestorom, kde sa, i napriek vizuálne zjavnému časovému posunu, čas zastavil. Môžeme ho vnímať ako metaforu návratu, spojeného so znovuprežívaním minulosti a činností s ňou spojených, čo sú momenty dôležité pre osobné hľadanie, nachádzanie a uvedomovanie si seba samého prítomné v živote každej ľudskej bytosti. Video je reminiscenciou, spomienkou emočne spätou s prežitou minulosťou. Každý z nás disponuje touto pamäťou, preto je jednoduché sa stotožniť s prezentovaým obrazom a projektovať do neho vlastné spomienky.

Paralela športu a umeleckej praxe prepojená prostredníctvom fenoménu súperenia, kde mnohým ide o výkon a boj o cenu je prítomná vo videu Basket. Okrem ironizácie “pachtenia” sa a za každú cenu udržania sa na pomyselnom vrchole umeleckého rebríčka, rezonuje vo videu i subjektívnejší rozmer polemizujúci o jednej zo základných a všadeprítomných ľudských vlastností - momente sebaprekonávania sa. Trojicu športových video “reflexií” uzatvára práca realizovaná počas autorkinho výherného pobytu v New Yorku pod názvom Sprcha. Z hľadiska genézy Gáberovej tvorby je toto dielo akýmsi medzníkom medzi sériou video performancií pod názvom Scéna zachytávajúcou moment tragiky zamrznutého okamihu ľudského prežívania a osamotenia – v tomto prípade bezprostredný okamih po vykonaní fyzickej aktivity, kedy je športovec ponechaný sám so svojimi pocitmi prehodnocujúc podaný výkon – a trojicou najnovších prác prízvukujúcich autobiografické nasmerovanie, ktoré však neuberá výpovedi širokosiahlu platnosť a pravdivosť.

Otvorenie výstavy je doprevádzané performanciou Rozcvička, kde sa jednotliví aktéri z radov umeleckej komunity nenápadne “preťahujú”, rozcvičujú, zahrievajú, akoby mali v nasledujúcom okamihu začať vykonávať športovú činnosť. Ich prirodzené včlenenie, vplávanie medzi účastníkov vernisáže je akousi nenásilonou provokáciou, prostredníctvom ktorej sa autorka pokúša vtiahnuť do diania i ostatných návštevníkov, čím im ponúka možnosť trochu si “zašportovať” počas umeleckého eventu.

Projekt ŠPORT je možné chápať ako úvahu o vzťahu športu, umenia, formovania špecifického ľudského charakteru prostredníctvom zvolenej športovej aktivity. Samotná Mira sa neustále pokúša vyššie spomenuté vzťahy medzi, zdanlivo nesúvisiacimi, oblasťami pochopiť, predovšetkým cez prizmu subjektívneho prežívania a zažívania, zhromažďovania informácií, či osobného výskumu, zároveň však poskytuje priestor aj iným – každému, kto má záujem spoločne s ňou hľadať a objavovať skryté súvislosti – či už vo všobecnej, alebo v osobnej rovine.

Katarína Slaninová