Artalk.cz

TZ: Pôdorys premenlivosti

Pôdorys premenlivosti / Daniel Dida, Juraj Gábor, Magdaléna Kuchtová / kurátor: Ján Kralovič / Turčianska galéria v Martine / Martin / 23.05.- 07.07.2013

pozvánka Martin mail (1)

Pôdorys premenlivosti

Autori: Daniel Dida, Juraj Gábor a Magdaléna Kuchtová

kurátor: Ján Kralovič

Turčianska galéria v Martine, Daxnerova 2, 036 80 Martin

vernisáž 23.05.2013 o 17.00

_________________________________________________

1 Rád by som bol, keby existovali stále miesta, pevné neporušiteľné, nedotknuté a takmer nedotknuteľné, nemenné, zakorenené; miesta, ktoré by boli odkazom, východiskovým bodom, žriedlom (…) Také miesta neexistujú, a práve preto, že neexistujú, priestor sa mení na čosi sporné, prestáva byť očividnosťou, neoddeliteľnou súčasťou, naším vlastníctvom. Priestor je neistota: ustavične ho musíme označovať, určovať; nikdy mi celkom nepatrí, nikdy mi nie je daný, musím si ho podmaňovať. Georeges Perec: Prieskum priestoru

2 Prázdnym priestorom prejde človek, iný ho pozoruje, a mám všetko, čo je potrebné aby vznikol akt divadla. Peter Brook: Prázdný prostor

3 Ak sme už takí, že nevyhnutne potrebujeme obrazy, pretože ako bolo povedané “ obrazy v nás vznikajú vtedy, ak nedokážeme hneď pochopiť obecný zmysel vecí, potom si vytvárame obrazy, v ktorých by sa mohol zmysel čo najzreteľnejšie prejaviť“, ak sa teda nemôžeme ž obísť aby sme ich stavali medzi seba a zdroj, nech sú aspoň čo najtenšie, čo najpriesvitnejšie, len ako obdĺžnik jemného plátna, chrániaci pred oslnením, na ktorom by sa zdroj sám mohol premietať svojim tieňom. Věra Linhartová: Prostor k rozlišení

4 Vysunutie nie je posunutie. Pri posúvaní sa totiž posúva to, či je už zrejmé, ale pri vysúvaní je podstatné, že sa niečo práve objavuje. (…). Posúvanie sa teda nedeje skokom, pretože ten vyžaduje prerušenie kontinuity. Posúvanie sa deje natoľko pozvoľna, že súvislosť plynulosti, náväznosti nie je prerušená. Petr Rezek: Architektonika a protoarchitektura

5 Už nie prázdnota k dianiu, mlčanie k dráme, už iba; priestor k nahliadnutiu. Věra Linhartová: Prostor k rozlišení

6 Dám obraz na stenu. Vzápätí zabudnem, že stena existuje. Už ani neviem , čo za tou stenou je, neviem už, že tu vôbec je nejaká stena, neviem, že tá stena je stenou, neviem čo je vlastne stena. (…) Ale ja zabúdam aj na obraz, už sa naň nedívam, už sa naň neviem dívať. Dal so obraz na stenu aby som zabudol, že existuje stena, ale ako zabúdam na stenu, zabúdam aj na obraz. Obrazy sú preto, lebo existujú steny. Treba vedieť zabudnúť, že existujú steny, a na to ľudia nevymysleli nič lepšie ako obrazy. Obrazy zatieňujú steny. No steny zabíjajú obrazy. Mali by sme teda ustavične meniť buď steny, buď obrazy, jednostaj dávať na steny iné a iné obrazy, alebo mať pred sebou vždy iný obraz steny. Georeges Perec: Prieskum priestoru

7 V protogeometrií sa ukazuje ako základná operácia posunutie, v protoarchitektúre je to odvrátenie. Geometrické analýzy skúmajú to, čo je určené pre pohľad, protoarchitektúra to, čo získava sféru, ktorá pre pohľad určená nie je. „Videnie“ od chrbta je neurčité, je to tušenie… Petr Rezek: Architektonika a protoarchitektura

Zostavil: Ján Kralovič

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *