9. 1. 2013 / Křest publikací Aleny Kotzmannové v hunt kastner

Alena Kotzmannová / Kotzmann, Cyclone / hunt kastner / Praha / 9. 1. 2013 v 18h

„Umění Aleny Kotzmannové se do vás zakousne a trochu vás změní. Možná nejde o to, co s ním zažijete v bezprostředním kontaktu, ale o to, co s vámi pak udělá. Ačkoliv její fotografie, videosekvence a instalace nepřekypují akční dynamikou, obvykle mě dostanou do zvláštního, skoro hypnotického stavu. Pohltí mě a já s tím nemůžu nic dělat po dobu, kterou s nimi trávím v jednom prostoru, a pronásledují mě i potom, jako stín, nálada, vizuální kocovina. Nemohu říci, zda je to příjemné. Jediné, co vím, je, že někdy příště si přijdu pro další dávku”. (Radek Wohlmuth, aktualne.cz)

Způsob fotografování, který provozuje Alena Kotzmannová, vychází daleko víc z dialogu mezi fotografem a divákem. V takovém pojetí fotografie, v současném umění ne neobvyklém, se do velké míry maže rozdíl mezi tvůrcem a pozdějším konzumentem fotografického obrazu. Vychází to již ze samotného procesu vzniku těchto obrazů. Kotzmannová nerealizuje předem vymyšlené dílo, ale nejdřív se dívá. Než se stane fotografem, který zmáčkne spoušť, je osobou, která vidí něco, co se rozhodne vyfotit. Půvab jejích fotografií nespočívá ve fotožurnalistickém chlubení: byla jsem na místech, kam jste se vy nedostali. Ať už její snímky pocházejí odkudkoliv, jsou na nich zachyceny spíše věci všední, ležící v zadním plánu efektních událostí pro fotografický aparát. Jsou to situace, které mohou nastat kdekoliv na světě. Kotzmannová svým divákům neukazuje exkluzivní záběry z exotických zemí, ale divákovi spíše poskytuje návod, jak má sám při nahlížení světa postupovat a co v něm může spatřit. Ano, podstatný je i finální fotografický obraz a jeho estetické kvality. Ale jeho smyslem je především zmiňované prezentování strategie nahlížení světa. (Tomáš Pospiszyl, 2011, z textu ‚Dvakrát nevstoupíš do téže řeky‘, in: KOTZMANN, Fra/KANT 2012, Praha)

KOTZMANN - pseudonym užívaný autorkou v 90. letech - je přehledovou publikací fotografického díla a instalací Aleny Kotzmannové (narozena 1974, žije a pracuje v Praze) realizovaných v letech 1998-2009.

Kniha vychází ve ‚fotografickém formátu‘ 24 x 30 cm, v rozsahu 308 stran, z toho 232 tištěných duplexem s černobílými fotografiemi a 76 barevných stran s dokumentacemi instalací, videoinstalací a projektů realizovaných ve veřejném prostoru. Vedle obrazové části kniha obsahuje esej teoretika Tomáše Pospiszyla, sepsaný v dialogu s výběrem autorčiných textů a poznámkami k jednotlivým dílům, životopis, a detailní soupis publikovaných děl.

Vydání česko-anglické, ručně vázané, náklad 575 kusů plus zvláštní bibliofilská edice 25 kusů číslovaných, signovaných a s přiloženým fotografickým objektem.

Vydalo nakladatelství Fra, (ISBN 978-80-86603-50-6), ve spolupráci s nakladatelstvím KANT (ISBN 978-80-7437-065-6), 2012.

Distribuce www.kant-books.com.

Projektem Cyclone představuje Alena Kotzmannová svébytný fotografický soubor, založený na pochybách o samotné metodě a gestu fotografie, pochybách o souslednosti událostí a jevů.

Fotografický soubor Cyclone (2004-2005) vychází samostatně jako druhá publikace nakladatelství Eastern Front se sídlem v Londýně, založené fotografem a grafickým designérem Janem Čihákem. Nakladatelství se zaměřuje na nízkonákladové autorské publikace bibliofilského charakteru, vyznačující se důrazem na vysokou kvalitou zpracování.

CYCLONE

koncepce a fotografie Alena Kotzmannová

text Pavel Vančát, překlad do angličtiny Brady Clough

obálka Martin Vančát, sazba a zlom Jan Čihák

Formát 208x305mm, 53 stran, 24 černobílých reprodukcí, text anglicky a česky

V roce 2012 vydalo nakladatelství Eastern Front v Londýně v nákladu 200 kusů

ISBN 978-0-9565808-2-5

Distribuce http://easternfront.org.uk