Depeše z ViennaFair

Mezi organizátory vídeňského veletrhu vstoupil ruský investor, zúčastnily se jej čtyři české galerie a akce rozšiřuje svůj zájem směrem na východ. O změnách, očekáváních i nenaplněných slibech referuje Lucie Drdová, která na ViennaFair jela se svojí novou pražskou galerií.

Minulý týden proběhl (staro)nový veletrh s uměním ve Vídni, kterého se zúčastnilo 122 galerií z 26 zemí. ViennaFair byl očekáván jak s napětím, tak i značnou skepsí, neboť na začátku roku do stávajícího projektu vstoupil ruský investor Sergey Skaterschikov a celá struktura veletrhu včetně personálního obsazení doznaly výrazných změn.

Nejdůležitější proměnou je rozšíření stávajícího zaměření na země střední a východní Evropy o ruský a turecký element. Letošní fokus respektive kurátorovaná sekce veletrhu patřila právě istanbulským galeriím. Je nasnadě, že nové vedení se snaží jasně vymezit vůči ostatním veletrhům a hledá svou pozici na trhu. Proto také přesunulo datum konání z původního jarního termínu na podzim ještě před významnější Frieze v Londýně. Navzdory všem snahám však nakonec došlo k časové kolizi s Art Moscow, který se konal ve shodných dnech a původní sliby, že přijede řada ruských sběratelů se částečně nenaplnily.

Pozitivní zprávou pak byla účast kvalitnějších galerií, než tomu bylo v předchozích letech. Významní obchodníci jako Thaddaeus Ropac, Gregor Podnar, nebo galerie Plan B, polský Raster, či londýnský Ibid projects měly být garantem mezinárodní úrovně. Nejsilnější pozice však nadále patřila domácím galeriím jako Galerie Krinzinger, přestože i menší galerie jako například litevská Vartai zaznamenaly řadu prodejů. Z Čech se veletrhu zúčastnila Drdova Gallery s umělci jako Pavla Sceranková, Aleksandra Vajd a Hynek Alt, Václav Kopecký a Igor Korpaczewski; hunt kastner artworks prezentovali Jana Šerých, Evu Koťátkovou a Dominika Langa; dvorak sec contemporary vsadily na Davida Černého, Jiřího Černického, Jakuba Matušku či Milana Housera; galerie Vernon se objevila se solo prezentací Jany Farmanové.

Obecně si galeristé stěžovali na „pomalé tempo“ obchodů. ViennaFair nikdy nepatřil mezi přední veletrhy, kde se obchody uzavírají během exkluzivního zahájení, ale sběratelé se vracejí a nakupují postupně v průběhu dalších dní. Zajímavou novinkou tak byla zpráva o budování vlastní sbírky samotného ViennaFair, respektive veletrh kupuje sám sebe. Po dobu pěti let byl vyčleněn fond pro akvizice od participujících galerií. Komise v čele s Josephem Backsteinem, šéfkurátorem Istanbul Modern, a novým ředitelem vídeňské Kunsthalle Nicolasem Schafhausenem původně anoncovala nákupy v hodnotě milionu eur pro letošní rok, i když tento slib zůstal nenaplněn.

Navzdory všem výrazným změnám a snaze o zlepšení reputace vídeňského veletrhu v mezinárodním prostředí stále přetrvává lokální charakter, který by měl být v následujících letech více narušován a profil ViennaFair rozšířen o zmíněné ruské a turecké prostředí. To by měla zajistit zájem a dostatečně přitáhnout pozornost těchto regionů s vysokým finančním potencionálem místních sběratelů a investorů.

______________________________________________________________

ViennaFair: The New Contemporary / Vídeň / 20. - 23. 9. 2012

______________________________________________________________

foto: Markéta Gorčíková

 

 

 

Lucie Drdová | Narozena 1982, vystudovala dějiny umění a německou literaturu na Masarykově univerzitě v Brně, kde pokračuje v doktorském studiu. V roce 2007 studovala na vídeňském Institutu kulturního managementu a kulturní vědy. V letech 2007–2008 absolvovala stáž v Muzeu moderního umění ve Vídni. V letech 2008–2010 pracovala jako ředitelka berlínské pobočky a jako kurátorka pražské Galerie Jiří Švestka. Od roku 2010 do 2012 se podílela na organizaci Ceny Jindřicha Chalupeckého a působila jako odborný asistent na Akademii výtvarných umění v Praze. V červnu 2012 založila komerční galerii Drdova Gallery v Praze.