TZ: Dorota Kenderová, Jaro Varga

Dorota Kenderová, Jaro Varga: O událostech posledních sní / etc. galerie / Praha / 16. 8. - 9. 9. 2012

Udalosti posledných dní sú v znamení nudy. Nuda sama o sebe však nemusí byť úplne nudná. Trávenie času iba tak, bez príčiny, môže vytvoriť podmienky preto, aby sa veci ocitli v nových súvislostiach. Nuda sa dostaví, keď nemôžeme robiť to, čo by sme chceli, alebo keď musíme robiť to, čo nechceme. Je to podvedomé čakanie, ktoré sa mení na očakávanie. Nuda silou vlastnej negatívnosti môže paradoxne smerovať k pozitívnemu prevratu.

Člověk je zvířetem, které se naučilo nudit. Ať už jsme unaveni z činností, jimiž se jindy bezmyšlenkovitě zabýváme, či jsme znechuceni nad tím, že tu není nic, čím bychom se vůbec zabývat mohli, skrze nudu se stáváme cizinci v jinak důvěrně známém světě. Z odstupu pak nevnímáme jen, co všechno bychom mohli dělat, nýbrž také, a to je velice podstatné, co všechno bychom mohli nedělat. Ocitáme se v ryze poetickém prostoru čiré lhostejnosti, z něhož lze úplně jinak nahlédnout, co je v našem běžně obývaném prostoru vůbec možné.

Jaro Varga a Dorota Kenderová zkoumají stav nudy jako podmínku autentického tvůrčího aktu, svůj projekt však poněkud nečekaně rozvíjejí v kontextu neúnavného ruchu metropole obléhané turistickým průmyslem. Uprostřed nekonečného davu valícího se Karlovým mostem od brzkých ranních hodin po pozdní večer vábí pouliční stánkaři svým pohledem turisty a kasírují výdělek. „Umění končí před mostem a začíná zas za ním“, poznamenává jeden z posedávajících kreslířů portrétů a karikatur. Nuda se nutně ztrácí v nepřetržitém hemžení kolemjdoucích. Slovenská dvojice si přesto klade otázku: Na co se dívají ti, kteří tráví veškerý svůj čas na místě, kam směřují pohledy turistů ze všech koutů světa a jemuž se domorodec vyhýbá obloukem, či tudy kráčí co nejrychlejším tempem, jen aby už byl pryč? Na co myslí v krátkém momentu vytržení z nikdy nekončícího toku okukujících lidí a potenciálních zákazníků? Slovenští umělci, kteří jsou, dlužno podotknout, také kurátory, vyzvali kreslíře z Karlova mostu, aby svou „nudu“ vizuálně ztvárnili. Nejsou tyto artefakty výmluvnou metaforou umělecké tvorby v dnešní době pozdního kapitalismu?

Tereza Stejskalová

Jaro Varga (1982), umělec a kurátor Galérie HIT v Bratislavě. Od roku 2010 doktorand na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Vybrané výstavy: 2012: Lost Libraries, Heppen Transfer, Varšava, PL; Delete SNG Bratislava; 2011: Public Folklore, Grazer Kunstverein, Graz, AT; Mapy, SNG, Bratislava; Librarianism, Galéria NTK, Praha; 2010: Mestský prieskum, Open Gallery Bratislava; “Where do we go from here?”, Secession Vídeň, AT; Romantika mojej mladosti budúcnosť mojej nostalgie, Stredoslovenká galéria, Banská Bystrica; 2009: Exit Ghost, Galéria Valentina Moncada, Řím, IT; Fantázie o začiatku, Billboard Gallery Europe, Bratislava

Dorota Kenderová (1981), umělkyně a kurátorka/zakladatelka Galérie HIT v Bratislavě. Od roku 2011 pedagogicky působí na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Vybrané výstavy: 2012: Delete SNG Bratislava; 2011 Why do i keeping read same books, AMT project, Bratislava, 2010“Where do we go from here?”, Secession Vídeň, AT; Romantika mojej mladosti budúcnosť mojej nostalgie, Stredoslovenká galéria, Banská Bystrica; 2009: Exit Ghost, Galéria Valentina Moncada, Řím, IT; Rétorika Fikcie, Kino Hviezda Banská Bystrica