Reakce Jiřího Davida a Milana Saláka na Otevřený dopis ministryni kultury

Považuji Otevřený dopis ministryni kultury (zde) za reakci adekvátní, logickou, nutnou, ale i strategicky nevyhnutelnou. Proč? Protože současné vizuální umění je v Čechách hluboko pod rozlišovací schopnosti státních, ale i městských úředníků z jakýchkoliv politických stran, tudíž například i současného kulturního referenta na Magistrátu Praha 1 za TOP 09 Jiřího Lišky. To znamená, že úředníci nedokážou se svou erudicí rozlišovat, co je na české scéně progresivní a co konvenční.

Otevřený dopis Pavla Sterce, podepsaný i nezpochybnitelnými osobnostmi českého současného umění, se proto právem obrací na současnou ministryni kultury, aby zdůvodnila své kroky při podepsaní memoranda o spolupráci nad výstavním projektem Art Dialogy/Art Akademie. Autor dopisu a jeho signatáři chtějí logicky slyšet, co náhle vede ministerstvo kultury k tomuto kroku. Nechci nyní komentovat, že pozitivní tlak na ministerstvo kultury a jeho ministry ti sami lidé mohli a měli vyvozovat již dávno. Nechci se ptát kde (až na výjimky) byli a proč roky mlčeli. Nechci tedy spekulovat, jestli byli zticha jen v rámci udělování grantů od spřízněných grantových komisařů, nebo ze zbabělosti, pohodlnosti, nebo jen z čirého nezájmu, lhostejnosti. Nechci se ani ptát, jestli opravdu všichni vědí, pod co se v dobře víře podepsali. Jestli opravdu vědí co je obsahem onoho memoranda.

Věřím, respektive doufám, že vědí, nebo se budou aspoň dodatečně, kromě své vlastní práce, zajímat. Nechci se ani ptát, které spřízněné komerční galerie (ale i ty co se tváří tak rády nekomerčně) některé z podepsaných (ne)komerčně zastupují, či dostávají granty na svou činnost z veřejných peněz. Nechci se ptát, jací teoretici a kurátoři, jež jsou sami signatáři a/nebo se signatáři spolupracují, jsou financováni z veřejných peněz (ať už škol, médii apod.) a přitom sedí v grantových i jiných komisích na městě či na ministerstvu a rozdělují peníze a vliv lidem, se kterými mají často profesní vztah.

Nechci ani obhajovat samotnou Artbanku, i v reportáži na Artyčoku (zde) jsem jasně sdělil, že s takovou podporou umění nesouhlasím a nesouhlasil jsem už dávno před vznikem Artbanky v Čechách. Moje slova byla to vystřižena (proč!?), o tom ale níže. Navíc jsou mi mnohem blíže někteří umělci, jež se podepsali pod Otevřený dopis, než ti, které nyní podporuje Artbanka. Nechci tedy ani spekulovat, co má obchodně společného s Artbankou, jak naznačuje otevřený dopis, děkan ústecké vysoké školy Michal Koleček, nebo pedagog ostravské fakulty umění Petr Lysáček, či profesor Vladimír Birgus z Institutu tvůrčí fotografie v Opavě, ale i profesor Milan Knížák z AVU, a taky proděkanka FaVU v Brně Irena Armutisidová, nebo i jejich pedagog Martin Zet, jež se tohoto jednání na ministerstvu kultury zúčastnili. Myslím, že by bylo čestné se jich osobně zeptat, jestli opravdu byli na ministerstvu kultury proto, aby zohlednili své osobní zájmy a ne školy, které zastupovali, a nebo se jim za toto trapné nařčeni rovnou omluvit.

Neboť, pokud vím, tito lidé včetně umělce Milana Saláka, který poslední rok s Artbankou profesně spolupracuje, se na rozdíl od většiny (čest několika výjimkám!) signatářů pod otevřeným dopisem o stav mladého umění na vysokých školách mnoho let aktivně zajímají. Dlouhodobě řeší nelehké situace na radě vysokých škol (mimo rámec své pedagogické působnosti a bezplatně!), a právě například Milan Salák více jak dva roky na těchto radách zastupuje Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze a vím, že není jen do počtu. Naopak, razantně „bojuje“. Signatáři otevřeného dopisu se jim nemusí cítit být, jak se v dopise deklaruje, zastupováni a jistě dnes nezastupuje mnohé z nich, ale zcela zásadně zastupuje a není z výše uvedených jediný, na rozdíl od 90 procent podepsaných, umělecké školství na fórech, které tomuto školství zrovna neholduje. Nezávidím mu tuto jeho činnost a jsem si zcela jist, neboť osobně znám většinu z podepsaných, že by nikdo z nás neměnil!

Rozhořčení, jež obsahuje otevřený dopis, je „z venku“ i nadále pochopitelné. Je nutné se ptát, hlídat, aktivovat. Bohužel mnohé informace jsou manipulované (střihem, výběrem lidi, oslovených, výběrem slov a vět, neuvedením kontextu promluv a argumentů, účelovými polopravdami, nedoložitelnými tezemi, osobní antipatií, preferencí forem umění apod.) Pořady, které byly uvedeny v České televizi i na Artyčoku, či článek v Art +Antiques, nepomáhají vnést do situace objektivizující fakta. Vím, o čem hovořím, neboť jsem toho byl osobně svědkem: mé vystoupení bylo ve zkrácené formě použito v pořadech České televize i Artyčoku, včas jsem žádal o nápravu, marně! Snad i proto jsem nebyl pro jistotu Pavlem Stercem vyzván, abych se podepsal pod jeho iniciativu? Přeji proto všem, co jim opravdu není lhostejná zdejší situace na vizuální scéně a nedělají si jen reklamu sami na sebe, aby našli také dost odvahy se osobně ptát a ne se jen paušálně na vernisážích a v emailech připojovat (jak jsem již říkal, čest výjimkám!). Je to jistě dlouhodobě namáhavé, stresující , vysilující a především nekreativní ve smyslu vlastní umělecké práce, neboť ve velké míře v důsledcích marné a neomylně přinášející i nenávist a zlobu i mezi dříve spřízněné lidi. To jsem po více jak desetiletí taky pochopil.

Jiří David

______________________________________________________________

Taky by se dalo napsat:

Vážená paní ministryně, je fajn, že vy a vaše ministerstvo existujete, ale – pokud by se vaše „záštita“ nějakým způsobem proměnila ve finanční podporu, bojíme se, že když budou níže podepsaní žádat na vašem ministerstvu o grant, dostanou méně nebo nic… Byla by to velká škoda, protože my (a naši partneři, co jsme se níže podepsali) už jsme si zvyklí vyplňovat grantové formuláře a jsme v tom už docela dobří.

Proto další dialog o možné podpoře mladého umění prosím diskutujte výhradně s Pavlem Stercem, který má naší plnou podporu a v otázkách vysokého školství a mladého umění neexistuje důležitější osoba. Pokud se nás na něco chcete zeptat, ptejte se Pavla a to buď na jeho Fejsu, nebo osobně. On nám to pak na ňáký vernisáži vyřídí a případně za nás sepíše odpověď…

S úctou k příspěvkové potenci vašeho ministerstva a šťastnou volbu při výběru grantové komise přeje naše pražská parta.

Milan Salák

 

 

 

 

Jiří David | Narozen 1956, vystudoval AVU Praha (1983-1987). Vizuální umělec zabývající se malbou, instalacemi, fotografií, videoartem, tvorbou objektů, kritikou. V roce 1987 spoluzaložil s umělci své generace skupinu Tvrdohlaví, v pozdějších letech skupinu Reality. V druhé polovině 90. let působil jako pedagog na AVU v Praze, kde vedl atelier Vizuální komunikace. Od roku 2002 do současnosti vede ateliér pod Intermediální konfrontace na UMPRUM. Od roku 2010 je souběžně pedagogem FVU v Bánské Bystrici. Roku 2012 byl jmenován profesorem pro obor výtvarná výchova. Vystavuje a je zastoupen ve sbírkách v zahraničí i doma.