Artalk.cz

denní tisk 25. 6. 2012

Jan H. Vitvar přináší v Respektu článek o proměně dnešních vernisáží, jejich nedílnou součásti se stávají koncerty, performance, či třeba kulinářské zážitky: „…vernisáže současného výtvarného umění procházejí změnou. Dřívější uzavřené večery pro setkávání kulturních elit se snaží otevírat co nejširšímu publiku a nabízet víc než prezentovaná díla.“ Na závěr přidává i pár dobrých rad, například ke konverzaci: „Vedle čistých uměnímilovných duší se na vernisáži pochopitelně vždy najde také řada snobů, vyžírků a pozérů. Vypomoci si tedy klidně můžeme i literárním odkazem: „Vernisáž použil Václav Havel ve své proslulé jednoaktovce jako metaforu pro absurdní přehlídku až fetišistické marnivosti, pokrytectví a totální duševní prázdnoty.“ Po těchto slovech ovšem doporučujeme vernisáž co nejrychleji opustit.“

Ode dneška je zdarma ke stažení filmový debut umělecké skupiny Rafani nazvaný 31 konců/31 začátků (nabízí portál www.DAFilms.com). O snímku, v němž tvůrci přibližují tvůrčí a životní kréda jednadvaceti osobností alternativní kultury, a o internetové databázi, která snímek nabízí, dnes píše Magdalena Čechlovská v Hospodářských novinách. „Není jednoduché umístit dokumenty do kin a tohle je způsob, jak filmy dostávat k divákovi bez bariér,“ říká Diana Tabakov z Doc Alliance Films.

V souvislosti s výše zmíněným dokumentem snad můžeme ještě zmínit, že Rafani zahájí tuto středu v 18 hodin v brněnském Domě umění svou výstavu nazvanou Dech. Informuje Mf Dnes.

Až do 9. září je v pražské Leica Gallery k vidění výstava Antonína Kratochvíla nazvaná Domovina. Velkoformátové fotografie mapující dosavadní dílo jednoho z nejslavnějších českých dokumentaristů jsou doplněny také audioprojekcí.

Pavel Klusák v Lidovkách představuje scéníckou biografii Život a smrt Mariny Abramovič režiséra Roberta Wilsona, která byla aktuálně uvedena na amsterdamském Holland Festivalu. „Dnes už sedmdesátiletý Robert Wilson, sám hvězda mezi režiséry, vsadil u spektáklu o performerce Marině Abramovič na direktně hvězdné obsazení. Navíc se držel principu „pro každého něco“: jarmarečním vypravěčem je filmová i divadelní legenda Willem Dafoe, zájemci o muziku vidí zpívat androgynní zjevení Antonyho. Z orchestřiště k tomu živě hraje elektronické duo Matmos – a ve středu všeho griluje publikum dlouhými pohledy samotná Marina Abramovič.“

V Profitu si můžete přečíst článek o aktuálním stavu českého trhu s uměním. „Po loňském útlumu se letos český trh s uměním rozjel na plné obrátky. Za pět nejdražších obrazů už sběratelé dali více než 125 milionů korun. Padl i absolutní rekord českých aukcí,“ píše Jan Stuchlík.