TZ: Markéta Zlesáková

Markéta Zlesáková / Paměť / AJG: Wortnerův dům / České Budějovice / 9. 2. - 15. 4. 2012 

Markéta Zlesáková / ,,Paměť“

9. února – 15. dubna 2012

Wortnerův dům AJG, U Černé věže 22, České Budějovice

Tvorba Markéty Zlesákové názorně ukazuje širokou škálu možností přístupu ke skutečnosti obklopující člověka, nepřebernou mnohotvárnost vidění a prožívání přírody a života. Setkáváme se v ní s řadou tématických okruhů i způsobů jejich uchopování: od interiérů, přes občasné zapojení lidské postavy, často až k nerozeznání zapletené do okolního prostředí (byť není přesvědčeným figuralistou) až ke klasickým krajinám, z nich vycházejícím lineárním horizontům a jejich občasné abstrahující transformaci v dekorativní motivy a kamufláže. A právě její inspirace přírodou (mimo jiné i díky intenzivním zážitkům z pobytu v Thajsku, na ostrově Bali, Novém Zélandu a na souostroví Tongánské království), respektive krajinou a hustým podrostem tropické vegetace v jejích dílech dominuje. Pro autorku se stává příroda důležitou múzou a inspirací. Vychází vždy z reálné podoby skutečnosti, avšak zachycuje ji svým vlastním, osobitým způsobem, jak s jasně čitelným rukopisem a rázným vedením tahů štětce, tak nezaměnitelnou barevnou paletou laděnou převážně do modrých, zelených až fialových odstínů. Henri Matisse prohlásil: „Když maluji zelenou, neznamená to trávu, když maluji modrou, neznamená to nebe.“ Této svobody dosáhla autorka při proměňování reálného přírodního motivu v abstrahující stylizaci, kdy konečný obraz vykrystalizuje v dekorativní kompozici, nebo přímo do maskovacího vzoru (připomínajícího vojenské uniformy). Vidíme propojení obou témat, jako u obrazu „Prales“ (2010), kdy stylizovaná houština džungle zřetelně přechází v geometrizující maskovací motiv.

Dosti zásadní díla představuje cyklus šesti obrazů „Paměť I – VI“ z let 2004 až 2005. Zde v kombinované technice akrylu a oleje na plátně rozkrývá své intimní prožitky spojené s odchodem z velkoměsta na venkov. Téma zachycené na plátnech má základ v několika fotografiích. Pro autorku je zásadní hluboký niterný zážitek a otázka, kterou sama vyslovila: „Jakou barvu má vlastně paměť?“

Významnou událostí v uměleckém životě Markéty Zlesákové byla účast na mezinárodním malířském sympóziu, pořádaném v srpnu roku 2010 Jihočeským krajem, organizací Kulturní most a Alšovou jihočeskou galerií v Hluboké nad Vltavou. Na Hluboké se autorka naplno ponořila do práce v plenéru. Snad ani sama netušila, jak ji pobyt v jižních Čechách poznamená. Vzniklo zde několik velice kvalitních děl, jako „Stmívání“, „Hladina 2“, „Kachničky“ nebo „Rybník na Hluboké“ (vše akryly na plátně). Důležitý byl ovšem fakt, že se pro ni stala práce v plenéru dalším plodným východiskem a inspirací. Jednak, podle jejích slov, je fotografie příliš neživá na práci s krajinou, jednak její záliba ve ztvárňování vodních hladin je důsledkem okouzlení „vodní krajinou“ jižních Čech. Díla zachycující krajinná zákoutí, ztichlé vodní hladiny zarostlé rákosem či lekníny, nebo naopak zurčící potoky, vyvolávají v člověku vzpomínku na díla slavných impresionistů. Ne nadarmo se některé z jejích obrazů nazývají „Imprese“ (2010).

Jak vidíme, výtvarný svět Markéty Zlesákové je velice členitý a bohatý. Při své tvorbě ráda hledá a používá různé formy a způsoby vyjádření, experimentuje, má zálibu jak v klasické plenérové malbě , tak v komplikovanosti zdánlivě chaotického obrazu ornamentu či kamufláže, z něhož vystupuje finální dílo ve svém řádu.

Mgr. Hynek Rulíšek

kurátor výstavy