Mikuláštík a Panoch táhnou na zboží

12. 1. 2012Artalk Recenze

Umělecká dvojice Milan Mikuláštík - Michal Panoch apeluje na společnost výstavou Cargo Culture v Galerii Chodovská tvrz. Instalací předmětů denní potřeby se v pěti místnostech galerie potýkají s dnes již klasickou tématikou kapitalismu, globalizace a pozice člověka v dnešním světě.

Slovy umělců „normální“ výstava čerpá z antropologického fenoménu kultu Cargo: tento kult vychází ze setkání kultur primitivních s vyspělými. Jako příklad můžeme uvést letiště opuštěná americkou armádou na tichomořských ostrovech po skončení druhé světové války. Domorodci tato letiště po mnoho let udržovali v původním stavu, v naději na opětovný přílet hřmícího ptáka. Střet s technologicky vyspělou společností zanechal u původních obyvatel ostrovů naučené vzorce chování, jejichž mechanickým opakováním se vytrácí smysl. Autoři výstavy nás vyzývají k zamyšlení: není dnešní společnost produktem Cargo kultury? Bohatství vyspělých zemí a vliv kapitalismu se dotýká v jisté míře každého z nás. Otázkou zůstává, jak moc jsme ochotni se přizpůsobit a neztratit přitom sami sebe.

Vystavená díla jsou zjednodušenými příklady výše uvedených témat, a i přes uměleckou hravost jejich instalace působí na návštěvníka naléhavými otázkami základních hodnot a mnohovýznamovosti lidského jednání. Po možném okouzlení banálními předměty odchází divák s pocitem vnitřní skepse vůči společnosti. Tato výstava kritizuje, nedává naději, zvěstuje poselství, že jsme dětmi Carga.

Vzniklé umělecké artefakty byly speciálně vytvořeny pro prostory galerie a daly by se rozdělit do roviny útočící na kapitalismus a s ním spojený obchod a konzum, a do roviny osobní, jejíž díla zdánlivě jednoduše vyzývají diváka k interakci. Ve chvíli ohlédnutí dochází k vnitřnímu zmatku. Pocit nejistoty je umocněn dvěma instalacemi, které se na výstavě nachází. První nese název Poslední večeře. Je metaforicky ztvárněna třinácti osobními vahami, u nichž není možné dobrat se správné váhy kvůli jejich záměrnému rozladění. Umělci odkazují na civilizační choroby současné společnosti − konkrétně na anorexii. Slovní spojení čerpající z křesťanské mytologie doprovází odvážnější z diváků při vstupu na váhy, kde vzniká prostor pro více interpretací. A exaktní svět se ztrácí i v místnosti, kde je v prostoru umístěno třicet jedna svinovacích metrů majících společný průsečík. Díky pohyblivosti metrů mohou návštěvníci sami určovat, kde se nachází střed pokoje, bod, kterým zachytí svou pomyslnou existenci nebo místo, ze kterého vycházejí.

Druhou rovinu výstavy zachycují tři díla. V první místnosti se nachází zavěšená pyramida − sestávající se ze sto dvaceti osmi umělohmotných ramínek − která zachycuje schéma Ponziho ekonomického investičního podvodu. Ramínka ve spodní části pyramidy představují investory s nulovou hodnotou, stupňující efekt pyramidy přidává na hodnotě jednotlivých investorů. Autoři tím kriticky útočí na obchodní mechanizmy kapitalistických zemí. Dílem Dumpster dive dvojice umělců kritizuje již tradiční téma konzumerismu a bohatství nejen západních společností. Z galerie se stává místo „odpadů“ z nabarveného chleba a rohlíků. Plýtvají autoři, plýtváme i my? Poslední instalací se umělci odkazují na Duchampův koncept nicoty a práce s prázdnem. Jako ready-made je zde vystavena přepravní paleta na podstavci. Toto paradoxní až oltářní vystavení palety usiluje o zbožštění obchodu-carga.

Výstava Cargo Culture se kriticky dotýká sociálních fenomenů, které je důležité připomenout. Autoři záměrně nechávají divákovi pocítit mnohovýznamovost uměleckých děl, podpořenou jejich česko-anglickými názvy. Ve spolupráci Mikuláštíka a Panocha se mísí témata pomíjivosti a relativismu společně s hravým a racionálním přístupem k divákovi. Jsou autoři součástí Cargo společnosti? Počkejme s odpovědí na možnou další spolupráci obou umělců.

Jana Doudová Autorka je studentkou Humanitních studií na MUP

______________________________________________________________

Milan Mikuláštík,  Michal Panoch: Cargo Culture / Chodovská tvrz / Praha / 10. 12. 2011 - 15. 1. 2012 Komentovaná prohlída s autory výstavy: 13. 1. 2012 v 19:00