Good Bye, Vaněk

22. 12. 2010Artalk Infoservis

V pátek 17. 12. obdrželi výpověď čtyři zaměstnanci Alšovy jihočeské galerie, mezi nimi i schopný a progresivní kurátor sbírky starého umění Martin Vaněk a tisková mluvčí galerie Veronika Homolková. Oficiálním důvodem bylo zrušení jejich pozic, podle Martina Vaňka se však jedná o osobní mstu za jeho angažovanost proti přerušení výstavy Karla Zlína (více zde). O propouštění informoval českobudějovický Deník (zde). Po přečtení článku zůstává rozum stát nad poznámkou krajského radního Františka Štangla zodpovědného za kulturu, který nevidí ve zrušení místa kurátora problém: protože jsou dokončené expozice, není již se sbírkami tolik práce.

Odhlédněme nyní od aktuálních tendencí v současném provozu muzeí a galerií, podle kterých by měly být expozice pravidelně drobně obměňovány a v ideálním případě by se každé dva roky měly měnit kompletně. Odhlédněme i od toho, že do základní náplně práce kurátora patří nejenom příprava a realizace výstav, ale také péče o sbírky a jejich rozšiřování. Konkrétní práci Martina Vaňka v Alšově jihočeské galerii je totiž třeba vnímat v širších souvislostech.

Byl to právě Vaněk, kdo v loňském roce připravil a zorganizoval přednáškový cyklus Hledání reality zaměřený na nizozemské malířství 15.-17. století. V letošním školním roce pak na něj navázal cyklem Mezi svatyní a obchodním domem, který se věnuje velmi aktuálnímu tématu role muzeí a galerií v dnešní společnosti. Martinu Vaňkovi se podařilo zajistit mezinárodní účast, mezi přednášejícími byla například i Roswitha Juffinger z Residenzgalerie v Salcburku či ředitelka SNG Sandra Kusá.

Po odchodu Martina Vaňka tak zůstane otázkou, co – kromě nedokončeného přednáškového cyklu − bude s dalšími významnými projekty, které v galerii započal. Mezi ně patří sestavení autorského kolektivu, který měl začít pracovat na sbírkotvorném katalogu, či výstava Milana Caise, která měla pod jeho kurátorským vedením proběhnout v galerii v únoru. Práci Martina Vaňka totiž přebírá člověk, který není absolventem dějin umění, a nejen k výběru osobností podílejících se na katalogu a k jeho editování je třeba mít v oboru jistou praxi. Ať se však bude dít v galerii cokoli, veřejnost se o tom pravděpodobně nedozví, protože po zrušení místa tiskové mluvčí ji nebude mít kdo o dění v galerii informovat.