Vaňkova nová fasáda

6. 5. 2010Artalk Recenze

V Holešovicích nedaleko zastávky Vltavská funguje druhým rokem netradiční výstavní prostor m.odla. Jedná se o nástěnku ve funkcionalistickém domě, kterou její kurátorka a fotografka Daniela Deutelbaum opravila a přibližně jedenkrát měsíčně zde pořádá výměnu vystavovaného díla. Vernisáž fotografie, které pro m.odlu vytvořili Hynek Alt a Aleksandra Vajd, byla doplněna i o vernisáž nové fasády domu, jejímž autorem je Tomáš Vaněk.

S nápadem na netradiční fasádu přišla Daniela Deutelbaum, když jako předsedkyně družstva nájemního domu řešila otázku, co s okolím vstupu do domu, které bylo esteticky znehodnoceno sprejerskými nápisy. Za podpory ostatních nájemníků se rozhodla, že nenechá fasádu jednobarevně přetřít, ale že osloví nějakého umělce, aby pro dům vytvořil unikátní dílo.

Volba padla na Tomáše Vaňka, který má k Holešovicím i k netradičním výstavním prostorám velmi blízko. Nedaleko m.odly se nachází jeho ateliér, kromě toho po několik let organizoval výstavy ve Vitrínce Bezhlavého Jezdce, která byla umístěna na fasádě domu na ulici Komurandů. Navíc práce ve veřejném prostoru je Vaňkovi již dlouho velmi blízká. Stačí si připomenout šipky na pilířích tramvajového mostu vedoucího z Holešovic do Tróje (Particip č. 14), nebo na šablony domovních zvonků nasprejovaných na fasádách (Particip č. 8).

Také jeho aktuální dílo na fasádě Antonínské 6, kde se nachází m.odla, vychází z práce s šablonou. Dílo – jak už je tomu u Vaňka zvykem − opět dostalo název Particip, jeho číslo již překročilo stovku (Particip č. 102). Pro toho, kdo fasádu neznal v jejím původním stavu, je zdálky v podstatě nerozpoznatelné, že se jedná o nějaký výtvarný zásah. Tomáš Vaněk zvolil šablonu, která vytváří strukturu vizuálně podobnou hnědým kachličkám, kterými jsou mnohé okolní holešovické domy skutečně obloženy.

Šablonu Vaněk nastříkal přímo na posprejovanou fasádu, takže v mezerách mezi falešnými kachličkami prosvítají nápisy sprejerů. Původním záměrem bylo přestříkat i je pomocí šablony imitující spárování, nakonec však fasáda pravděpodobně zůstane tak, a bude odhalovat stopy své někdejší podoby.

Bohužel již pár dní po vytvoření Participu č. 102 vyšlo najevo, že se nepodařilo zcela naplnit jeden ze záměrů, které měla naplňovat fasáda pojednaná jako umělecké dílo. Tím bylo odradit sprejery od dalších akcí, jejichž obětí se Antonínská 6 stávala. Již na dvou falešných kachličkách se objevily malé tagy, jejich přesprejování by však za použití Vaňkovy šablony nemělo být problémem.