TZ: Friedensreich Hundertwasser

Friedensreich Hundertwasser: NANA HYAKU MIZU / Galerie umění Karlovy Vary / 23. 6. - 30. 8. 2009

Friedensreich Hundertwasser (1928-2000) rakouský architekt, grafik a malíř, jehož dílo je prostoupeno přírodními tvary, nerovnými liniemi, spirálami a pestrou barevností, se původně jmenoval Friedrich Stowasser. Maloval od dětství, ale na studiích na Akademii ve Vídni vydržel v roce 1948 jen tři měsíce. Raději cestoval - navštívil Itálii, Sicílii i Francii - a vytvářel si svůj osobitý styl. Poprvé vystavoval v roce 1952 a poté začal zveřejňovat své manifesty a věnovat se více či méně excentrickým aktivitám. V roce 1960 jej velmi ovlivnil pobyt v Japonsku, kde se jednak seznámil s dřevořezem a také se zde podruhé oženil (s Yuko Ikewada se však po 6 letech rozvedl). V roce 1968 si pořídil plachetnici Regentag, která se stala po dlouhá léta jeho domovem (a jejíž název si začal přidávat do svého jména). V roce 1975 byla zahájena Hundertwasserova retrospektivní výstava, která probíhala až do roku 1992 v 15 zemích a 80 galeriích. V roce 1981 se Hundertwasser stal vedoucím katedry malířství na Akademii ve Vídni. Autorovo nejvýznamnější architektonické dílo - obytný dům Hundertwasser House - bylo dokončeno ve Vídni roku 1986 a okouzlilo užitím mnoha barev, nerovných linií, sepětím s přírodou. V 90. letech pak směřoval svou invenci k mnoha originálním architektonickým realizacím po celém světě - navrhnul tepelnou elektrárnu, dálniční restauraci, benzínovou stanici, lázeňské středisko, spalovnu odpadků, obchod, textilku, vinotéku, školu i veřejné záchodky. V této době se Hundertwasser rovněž intenzivně zajímal o mír na blízkém východě, ekologii a ochranu velryb, pracoval rovněž pro OSN a navrhoval známky a plakáty. Kromě umění se věnoval i designu hodinek, telefonních karet nebo značek pro rakouské automobily. V roce 1999 se přestěhoval se svou plachetnicí na Nový Zéland. Zemřel zde v únoru 2000 a je pohřben na svém pozemku pod korunou oblíbeného liliovníku tulipánokvětého.

Malířská tvorba Hundertwassera inspirovaná vídeňskou secesí je stylově nezařaditelná. Jeho díla jsou pestrobarevným spojením konkrétních a abstraktních prvků, typické je zjednodušení, stylizace, lineární abstrakce, častým motivem pak spirála (symbol života, vývoje). Obdobná charakteristika platí i pro autorovy grafiky. Tato výtvarná technika navíc poskytovala Hundertwasserovi možnost tisknout dřevořezy i suché jehly v několika barevných variantách a zkoušet nejrozmanitější verze jednoho námětu. Cyklus osmi grafických listů NANA HYAKU MIZU pochází z let 1968 až 1972 a potěší mnohé příznivce výrazné extravagantní osobnosti rakouského umělce, byť se jedná o soubor rozsahem nevelký. Nepřekvapí, že „hyaku-sui“ je japonský překlad Hundertwasserova jména…