TZ: Menu - Poslední objednávky 2008

Menu - Poslední objednávky 2008: výběr z diplomových a bakalářských prací Ateliéru reklamní fotografie UTB ve Zlíně, Galerie GAMU, Praha, 18. 3. - 30. 4. 2009

Výstava Menu 2008 - Poslední objednávky je v pořadí druhou z připravované série přehlídek studentských prací Ateliéru reklamní fotografie na Fakultě multimediálních komunikací UTB ve Zlíně. Na výstavě se svými bakalářskými pracemi z loňského roku představí Eva Končalová, Jan Krejčí, Zuzana Ovčiariková, Dana Pololáníková, Jakub Skokan, Jaroslav Široký, Martin Tůma a Petr Willert a diplomovými pracemi pak čerství magistři Michal Reichstäter, Natálie Řeřichová a Ondřej Straka. Ateliér reklamní fotografie ve Zlíně stojí v rámci českého fotografického vzdělávání trochu bokem - a to nejen geograficky. Kromě zaměření na reklamní a módní tvorbu je to neopakovatelný genius loci industriální městské architektury, která vstupuje jak do tvůrčích témat, tak do samotné formy prezentace prací ateliéru. Jistá fascinace syrovostí a anestetičností prostředí ne zrovna atraktivního pro klasického turistu, sdílená spolu s pedagogy a studenty fotografického oboru Fachhochschule v německém Dortmundu, dala vzniknout loňské výstavě 137˚, která byla výsledkem společných workshopů ve zlínské továrně na gumovou obuv Novesta. Opuštěné tovární haly bývalého Baťova koncernu se však staly nejen oblíbeným objektem hledáčků fotoaparátů, ale v případě obsáhlé výstavy diplomových prací ateliéru Devátá sklizeň (2006) a následně řady dalších výstav i alternativním výstavním prostorem podtrhujícím jedinečnost a svěžest výsledné prezentace, většinou v režii samotných studentů. Výstava Menu - Poslední objednávky 2008 v sobě zahrnuje diplomové a bakalářské práce vzniklé v průběhu roku 2008 a stejně jako předešlé výstavní projekty dokazuje výrazné překročení deklarovaného zaměření ateliéru na reklamu a užitou tvorbu směrem k nezávislému uměleckému projevu v podobě fotografie a videa. V bohaté a rozmanité nabídce studentského „menu" si můžeme zgustnout na fotografiích všech možných podob, nepředstírajících společnou koncepci či tematické zastřešení. To, co mají soubory společné, je brilantní práce s technikou a zároveň schopnost tvořivě ji využít spolu s neotřelým přístupem ke zvoleným tématům. Výstava představuje širokou škálu fotografických projevů od sociálně laděných snímků přes nostalgické ohlédnutí se za uplynulým dětstvím až po konceptuální zkoumání každodenní banální reality. Situace, podávané často s nadsázkou charakteristickou pro vizualitu módní fotografie, jsou zasazeny do rámce tklivé krajiny, industriálního městského prostředí a dekorativního domácího interiéru - někdy i v rámci jediného souboru. Ateliér reklamní fotografie Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně v posledních letech příjemně překvapil vizuálně přesvědčivými diplomovými pracemi, jakož i intenzivní výstavní a publikační činností, čím prokázal svou schopnost dostihnout v kvalitě studentské tvorby mnohem starší a zavedenější české katedry. Výsledek práce v loňském školním roce teď zlínští studenti předkládají na tácu pod stříbrnou pokličkou.

Slavnostní zahájení se uskuteční ve středu 18. 3. 2009 v 18.00.