TZ: Jan Jakub Kotík

Jan Jakub Kotík: Houses of the Holy, MG: Pražákův palác - Prostor pro jedno dílo, 3. 12. 2008 - 15. 3. 2009

V závětří opěradel chaise longue, symbolu stability a bezpečí, se lehce zapomíná na okolní „zpropadený" svět. Nadbytek nabytých věcí je třeba chránit. Co z toho, že přímou úměrou vyrobených zbraní je smrt. Je třeba zvyšovat bezpečnost a SOFA ji zaručuje. Jan Jakub Kotík se svými díly řadí mezi umělce, napříč obory, kteří se nechtějí smířit tichým souhlasem s pokrytectvím hlásaným věrozvěsty zkázy. Objekt Houses of the Holy z roku 2005, stejnojmenný s názvem LP Led Zeppelin, vytvořil po svém návratu z USA. Z odstupu komentuje hysterické vření, deklarace ctnosti znehodnocované činy.

 

KOMENTÁŘ AUTORA: „Nábytek pro mě symbolizuje dům, který využívají bohatí, tvářící se jako ,svatí‘. Napadlo mě to po válce v Iráku. Tehdy se firmy jako Haliburton těšily, jak na této válce vydělají. Moje sofa symbolizuje nábytek, který si pořídí bohatí a mocní, a zároveň obsahuje agresivní prvky, třeba látku s loveckými vzory. Ta je metaforou pro násilí, které se stane zábavou. Navíc je kopií střely s plochou dráhou letu."

 

Jan Jakub Kotík (1972-2007), absolvent newyorské školy Cooper Union for the Advancement of Science and Art (prof. Hans Haacke), začínal jako muzikant (hrál v řadě nezávislých rockových kapel v New Yorku), aby teprve později po přestěhování do Prahy (2000) znovuobjevil pro sebe výtvarnou řeč vedle hudby jako nejadekvátnější a ve výsledku nejúčinnější způsob komunikace se světem. Fyzický a časový odstup zostřil kontury přetvářky blahobytem živené americké společnosti. Lépe rozpoznatelný Gigant vládnoucího konzumu zbavený opor vlasteneckých hesel a podprahových signálů se stal námětem výstižných komentářů autora, který jimi odhalil nebezpečí sebeklamu provázeného efektem sebedestrukce. Tak jako živá vlna fanoušků rozpohybovává tělo kolosea, tak i jakákoli změna v politice a ekonomice USA zasahuje celý svět v rozkmitu vrcholů sinusoidy. To, co se zdá být vzdálené, je tudíž až příliš blízké. Dávno již přestalo platit, že „co je tam, není zde". Jan J. Kotík ve svém díle přesáhl hranice inspirujícího podnětu a díky čiré jasnosti postoje jeho díla v posunech a opakovaných návratech zůstávají trvale aktuální.

 

Yvona Ferencová

 

ŽIVOTOPIS JANA JAKUBA KOTÍKA

Narozen 7. 2. 1972 v Buffalo, USA, zemřel 13. 12. 2007 v Praze

1990-1995 Cooper Union for the Advancement of Science and Art, New York, USA 1992-1993 VŠUP, Praha

 

SAMOSTATNÉ VÝSTAVY

2005 Ill Gotten Gains, Futura, Praha 2005 Discography, A.M.180, Praha 2004 60 Watt Max, Galleria Estro, Padova, IT 2003 Freedom Lovers and Evil Doers, Eskort, Brno 2003 S-M-L-XL, Display sub:label, Praha 2003 Entrance Stage Death (s: Murphy, Clive a Welch, Fritz), Dům umění České Budějovice 2001 Snídaně šampiónů, vývěsní skříň BJ, ulice Komunardů, Praha 2000 Economies of Scale (Úspory měřítek), Galerie Jelení, NCSU, Praha 2000 Grand Opening, Galerie Jáma 10, Ostrava

 

SKUPINOVÉ VÝSTAVY

2006 Finalisté Ceny J. Chalupeckého 2006, DUMB, Brno 2006 Indikace, Jungmannova ul., Praha 2005 Dead Kids Do Nothing, 31 Grand Gallery, Brooklyn, New York, USA 2005 Prague Biennale 2, Karlin Hall, Praha 2005 Zeche Zollverein, Essen, DE 2004 The Presidency, Exit Art, New York, USA 2004 Certain Traces, Post Gallery, Los Angeles, USA 2004 Czech the Market, Galerie Kai Hilgemann, Berlín, DE 2004 Agora, Bordighera, IT 2004 Breakthrough, Grote Kerk, Den Haag, NL 2004 Armory Show, s galerií Futura, New York, USA 2004 Passage d'Europe, Musée d'art moderne, St-Etiénne, FR 2003 Survey 03, Futura, Praha 2002 Low-Fi, Catalyst Arts, Belfast, Sev. Irsko 2002 In Between, České centrum, New York, USA 2002 Heavy Metal for Sale, Buryzone, Bratislava, SK 2002 Politik(um). New Engagement, projekt NCSU, Pražský hrad, Praha 2002 Galerie Oberwelt (s: Tomáš Svoboda), v rámci projektu Wechselstube, Stuttgart, DE 2002 IV. bienále mladého umění Zvon 2002, Dům U kamenného zvonu, GHMP, Praha 2001 Players / Gracze, BWA, Wroclaw, PL 2001 Criss / Cross: Praha, Stuttgart, Wroclaw, projekt NCSU, Centrum Broumov, Broumov 2001 Laboratoř současných tendencí, Veletržní palác, Národní galerie, Praha 2000 Hear Gallery, New York, USA 1995 Advanced Watercolor, Houghton Gallery at the Cooper Union, New York, USA